överhärlig dag!

Hade utsläpp idag med. Föresten så gick jag till stallet igårkväll när jag skulle ta in dom, en motvillig Wilma följde också med, visst var ja duktig? :} Wilma gick på egen upptäcksfärd och var borta ganska länge och kom inte tillbaka än fast ja ropa och ropa. Efter kanske 15 min kom hon rusandes in från stora porten, genom stallgången pipandes och viftandes på svansen, typ som om hon sa: vart har du varit jag har ju letat efter dig jättelänge!? hah jag undrar vem det var som letade efter vem egentligen...

Nog om det, när jag släppt ut dom så mockade jag två boxar och ninis fick skutta runt lite i stallet. När jag skulle ta in Ticken någon timme senare så skulle jag först släppa in ninis i Ace's box, men ville han gå in? nej! men efter en stunds lockande mm. så la han sig stilla och jag kunde ta upp honom :P Kaniner är så töntiga ibland, typ börjar stampa och sånt, oj vad farlig jag är?! haha, ett välanvänt ord till mina kaniner här hemma är kaninjävlar när dom inte vill gå in på kvällen och man står där ute i typ morgonrock för att man bara tänkt stänga in dom lite snabbt ;)

T
og hackamore på Ticken idag, och lindade benen med paddarna som jag sytt upp(duktig igen)och arbetslindorna. Red först runt postvägen och där var det en gubbe som stod och sågade och tittar hastigt upp på oss och säger: illegalt! jag ba: whut? fast ganska snart kommer jag på mig själv att han sa elegant! HAHA, jag måste sett ganska bitchig ut när jag tittade på honom xD travade sedan uppför Källströmsvägen och jävlar vad fint han funkade med hackamore!
Red in på plan sedan och han var lika underbar där, red på halvlånga tyglar hela passet och han gick hur fint som helst och trampade under sig fint. Så skönt att kunna vara helt lös i tyglarna så han får hitta formen själv. så det var mest det vi gjorde, söka sig framåt nedåt, även lite skänkelvikning för att lösgöra lite och voltarbete.
Tränade lite på högergaloppen också, hade inte tänkt det först men han var så på hugget när vi gjorde vänster. Det gick faktiskt riktigt bra, fast han hoppade mest rakt upp i luften när han inte förstod vad jag menade,haha måste sett kul ut! så det blev mkt hopp och skutt hit och dit. Många gånger så tog han ett skutt/språng i höger galopp och ibland korsgalopp, så jag tycker han var jätteduktig. Och det gick mkt bättre att träna det med hackamoret än bettet så det får vi prova igen :)

När jag släppte ut honom igen så såg jag att Korken haltade på frambenet så jag tog ut honom i grimman för att kolla lite mer. Han har ju trampat sig på insidan av hoven så att det gått upp en ganska stor flik, det såg lite geggigt ut under fliken och han ömmade lite när jag tog där. Jennelie kom dit och vi rengjorde och sånt och hon lindade honom.

Jag tog Ace på en tur också, läser ni fortfarande? haha!
Vi gick först tll paddocken men var så dryg snö där så blev bara några varv. Red Källströmsvägen ner och upp igen, gjorde lite öppnor och slutor längs där, hon vill gärna börja småtrava så fort man börjar jobba henne så det var det vi fokuserade på när vi gick till plan sedan.
Började med att öka och länga ut skritten så att hon skulle komma igång lite med bakbenen och utan att hon skulle börja småtrava. Försökte få henne att slappna av lite och sänka huvudet lite när vi gick på lång tygel. Vissa stunder gick det riktigt bra men så fort det kom nån och gick eller något utanför så for huvudet på topp igen, haha! Vi skrittjobbade nästan hela passet på halvlång tygel med koncentrationen på det jag skrev. Gjorde lite lösgörande också, skänkelvikningar och några framdelsvändningar.
Tränade på halter också, i början var hon inte så känslig men efter en stund så räckte det om jag satte mig tillbaka och och kittlade i munnen. Det var faktiskt bra att göra det innan skänkelvikningen för om hon då där gled iväg lite så kunde jag bara bromsa upp med sitsen så saktade hon in lite :)
När vi skrittat runt länge så tänkte jag avsluta med lite trav och jag kände verkligen skillnad! Hon trampade under sig mycket bättre och bar mer upp sig när vi jobbat igång bakbenen hela passet innan. Gjorde några skänklevikningar i trav också på diagonalerna och hon var superfin!^^
Vi gav oss sedan efter litegranna trav och jag hoppade av och så gick vi tillbaka.

Blev en lång dag i stallet idag. Från 8-16, men det var bara kul och det var så härligt väder!!!
och jag beundrar er som orkade läsa allt detta, haha.

Imorgon blir det att ta med Acean till ridskolan igen för dressyrlektion, kulkul :D får se om hon blir ledsen nu då det inte kommer stå några hinder uppe ;D

från igår, jag gillar bakgrunden, om man bortser från husen...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0