ihopsläpp och programtränande

Jag är alltid efter med bloggandet nu känner jag, men ibland orkar jag helt enkelt inte skriva xD
I torsdags så följde jag först med Anki till Royal hästsport på Solänget där hon köpte lite nya grejor till Acean. bla. regntäcke, klarrött schabrak, röd grimma mm.
Sedan for vi till stallet och red ut en sväng. Red genom skogen ut på svedjevägen och sedan ner en liten grusväg som går ner över lägdan åsså får man vända där nere. Vi travade/galopperade uppför. Ticken lekte travhäst och Ace galoppade bredvid varandra. När vi kom upp var dom så nöjda och frustade glatt.
Sedan red vi tillbaka samma väg i skritt och trav lite här och där.

Igår fredag så red jag Ace på lägdan. Det började regna precis när vi klev utanför dörren, gissa om jag blev på dåligt humör-.- så ja, det gick inte så bra. Red igenom dressyrprogrammet några gånger, men jag red som en ko så det gick åt pipsvängen.
Red på en stor volt på slutet också, tränade galoppfattningar utan att hon ska he upp huvudet i fattningen och samma i avsaktningen, det gick faktiskt riktigt bra efter en liten stund och hon fick en suprhärlig galopp och jag kände hur hon verkligen bar upp sig och trampade under sig. Så något gick ju bra iaf(hon var duktig hela tiden, bara jag som var irriterad)

Idag så släppte vi ihop Ticken/Ace med Björn/Tornetta(Lucky flyttade igår). Det gick lugnt till och var inga problem, bara lite pip och skrik och några bakuter mellan Björn och Ace men annars inget, och Björn låter inte någon komma nära hans flickvän Tornetta ;D
Sedan red jag Ace en stund på den nerklippta lägdan mittemot hagen bakom Källströms, typ världens största ridbana, perfekt! Jag gjorde några knoppar i manen för att se om jag ska ha det imorgon eller inte, men dom såg nästintill förjävliga ut men Anki ska klippa henne ikväll så då får vi se om det går bättre :)
Anki ställde ut koner på lägdan ungefär som en 20x40 meters bana så att det gick lättare att rida programmet. Jag red nästintill lika dåligt idag, suck, jag kan knappt hålla om med skänkeln och det går bara piss-.-
Ace var ngt slö men annars jätteduktig, vi red igenom programmet kanske 4 gånger och sedan tränade vi på lite delar ur det. bla. ökade skritten som vi har svårt för och galoppdelen.
Mot slutet tränade vi lite halter från skritt på halvlånga tyglar utan att hon ska he upp huvudet och kolla vad som händer runt omkring så fort vi stannat, det gick super!

Björn och Tornetta


Kommentarer
Postat av: Julia

Hej, är du medryttare på dessa hästar? :)

2010-08-30 @ 18:48:50
Postat av: ida

Inte dom på bilden. Men Ticken är "min" och Ace kan man säga medryttare :)

2010-08-30 @ 22:30:14
URL: http://idabn.blogg.se/
Postat av: julia

Jaha, var står dom någon stans? :)

Kul att läsa din blogg, den är väldigt intressant :)

2010-09-05 @ 09:07:31
Postat av: ida

Dom står hos Källströms i sund bredvid handelsträdgården, bor du i övik? annars vet du nog inte vars det är xD

ååh tack så mkt, vad glad jag blir :)

2010-09-05 @ 11:38:31
URL: http://idabn.blogg.se/
Postat av: julia

Ja det gör jag :)

2010-09-05 @ 22:00:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0