lev i nuet

Igår så tog jag med Marulk till paddocken och började med att köra lite drivinggame över bommen i skritt och trav, gick toppen!
Sedan släppte jag lös hoom och skickade honom över bommen i skritt några gånger, gick bra det med. Sedan busade vi lite, travade och sprang runt, skuttade över bommen varvat med vila och gos.
Det är verkligen helt otroligt hur fort han lärt sig. Jag sprang på en liten volt i mitten och han på en stor vid spåret, när jag sprang snabbare och gjorde "galoppfattning" så började han galoppera och när jag sänkte min energi och började gå så saktade han av. Vi sprang runt och fintade varandra och när jag bad honom vända upp kom han nöjt in och frustade, stod med sänkt huvud när jag kliade honom.
Det var så roligt att bara springa och leka utan några egentliga krav, ibland bad jag honom att galoppera över bommen, ibland sprang han bredvid, ibland hoppade han över, då fick han mkt beröm och fick vända upp.
Självklart blev det ju små missförstånd ibland också eller egentligen kanske man inte kan kalla det fel eftersom vi bara skulle ha kul, men man kan säga att den bilden jag hade i min hjärna inte var som han gjorde, men vad spelar det för roll, då lär jag ju mig också. Det är ju meningen med NH också, vi lär oss förstå hästen och dens språkl inte tvärtom. Och det är också många gånger då vi kan bli frustrerade vi människor, när vi sätter upp en bild i huvudet innan av hur vi vill hästen ska göra, vi ställer krav, om hästen då inte gör så blir vi ofta besvikna. Men det är inte så hästen tänker, den tänker inte: ååh hon vill att jag sa göra så, om jag gör så så gör jag nog min matte glad! Man måste mötas på hälften och fråga. Dom lever i nuet. Det har vi människor väldigt svårt med, både nuet och att inte ställa krav. Det har iallafall jag väldigt svårt med.

If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong -Pat Parelli


Kommentarer
Postat av: Sandra

Riktigt bra ordspråk måste jag säga! :D

2010-12-10 @ 22:00:29
URL: http://sandradamgren.blogg.se/
Postat av: ida

ja det håller jag med om!

2010-12-10 @ 23:32:40
URL: http://idabn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0