igår och idag

Igår var vi lediga som sagt, så efter jag helstädat kaninernas bur och släppt ut dom så fot jag till stallet.
Tog på sadeln, repgrimman och halsringen och red en sväng längs gångvägen, postvägen och sedan upp vid Källströms väg.
Tränade mycket halter och förhållningar med sitsen, fick hjälpa till med halsringen ibland men på slutet blev han jätteduktig på förhållningarna utan den.
Mötte en till lite rolig männsika idag med...hon: heeej! jag: hej! hon: jag måste bara fråga: är det där hästen som är 25 och gillar att plaska i vattnet? jag: eh ja?! hon: ja okej, så söt, jag tror det var i somras eller nått!
Hehe, hon måste varit någon vi träffat uppe vid tjärn i somras eller nått x)
Jag travade iaf uppför Källströmsvägen och han lyssnade jättebra med halsringen där med, gick sedan ut på gångvägen igen och tänkte gena över till lägdan, det har blivit en rejäl snövall där nu mellan gångvägen och lägdan. Efter att jag försökt nån gång från ryggen så hoppade jag av, lika bra att göra det från marken istället för att hålla på bråka.
När ha var påväg över så snubblade han lite och backade upp på gångvägen igen och stod där och såg lite förvånad ut "hur kom jag hit, var jag inte påväg över alldeles nyss?!" ;P Efter det blev han lite skeptisk till snövallen så jag berömde så fort han tog ett steg närmare(jag stod på vallen). När han just varit duktig och tagit många steg närmre så kom Ankis son förbi med två kompisar och frågade: visst är det där Ticken? får vi rida? ja det kan ni väl få göra en liten bit, eftersom Ticken ändå varit duktig att gå framåt så var jag ändå ganska nöjd där. Fast då sa han: nej jag vågar inte, du får rida istället! och pekade på tjejen. Så fick hon rida en sväng på gångvägen fram och tillbaka medan jag ledde i repgrimman och hon höll i halsringen ;) Ticken var duktig och lyssnade jättebra på mig. Han kanske ska satsa på ponnyridningshäst yrket ;)
När dom gått iväg igen så gick jag lite längre bort och prövade igen att gå över till lägdan, och efte han stått och funderat och nosat,krafsat och vette allt så gick han snällt över och fick mkt beröm :) Jag gjorde repet till tyglar igen och hoppade upp. Sedan pulsade vi i den djuuupa snön och travade, snacka om höga benlyft^^
Gick sedan över på ridplan och tog av sadeln och tränade lite på buga, yoga, spansk skritt mm. Det går bättre och bättre på höger sida i bugan men han hoppar ändå lite ibland. Spanska skritten var jättefin och när jag pekade så gick han fram med bakbenet själv ibland :)


Idag så hade jag egentligen inte tid att fara dit eftersom jag hade både foto och grafiska uppgiften kvar att göra, menmen, som det kan gå ;) slutade tidigt så kunde inte låta bli...
Tog på repgrimman och halsringen och gick till ridplan. Tog halsringen för att jag tänkte träna lite på bugan.
När Tick stod och nosade på nån blå grej som låg på marken så råkade han kliva lite längst ut på repet så en "tråd" för ut och gick av och typ halva repet korvade/drog ihop sig så det blev alldeles vågigt :( Försökte dra till det så gått det gick och nu ser det iag någorlunda ut, domsom inte vet om det ser det nog inte ens, men jag stör mig på det xD så när jag får råd så köper jag nog ett till. Det fungerar ju som vanligt så det är inget jag prioriterar i förstahand eftersom det kostar sisådär 350 kronor.
Efter jag ojat mig tillräckligt så fortsatte vi träningen. Lite basicövningar först.
Sedan fortsatte vi med spanska skritten och bugan på höger sida och det flöt på. Prövade ett nytt kommando på "cirkusbugan". Eller egentligen så satte jag bara sticken och pekade under hans mage och kollade vad han skulle göra, och precis som jag trodde så gjorde han en cirkusbuga.
Ja det var väl det som var nämnvärt från idag :)


Bilder på pärlpannbandet, jag vet att jag är proffsig och inte alls barnslig ;)
   
Klicka på den lilla för att se större

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0