oplanerat bus och lite träning

Ja som rubriken säger. När jag kom ut i hagen så hade Marulk besämt sig för att idag minsann vill jag inte bli hämtad! Gick och gosade med dom andra tre som nyfiket ställde sig i en ring runt mig med avsikt att han kanske skulle bli lite avundsjuk. Det blev han efter en liten stund och kom fram till mig och nosade på min hand och jag klappade lite på honom men sedan så: äsch ooorkaaa åsså gick han iväg igen, haha xD
När han sedan började trava så sprang jag bara bredvid honom och "härmade" honom, när han bytte varv så gjorde jag också det, när han travade joggade jag när han galopperade "galoperade" jag osv.
Efter en stund blev hela flocken på bushumör! Acean gjorde världens rodeoskutt och stegring, Björn gjorde bakuter, Tornetta galopperade till och med med dom ;) annars brukar hon ofta: "äsch jag kommer väl fram ändå"
När dom stannade till ibland och glodde på mig: meh ska du inte springa mer? så gick jag fram och klappade på först dom andra och sedan ett försök med Marre men han bara vände på klacken ;)
Så det blev lite mer spring, det var riktigt härligt! Alla fyra sprang efter varandra på en stor volt runt mig och jag sprang på en liten volt i mitten, dom sprang så flera varv och jag bara log, så härligt med snön och ja allt!
efter lite mer bus och spring  som ovan så ställde dom sig åter igen i ett hörn och glodde, gick fram och gosade lite och kollade om Marre ville komma fram, det ville han inte men han stod avslappnat och nosade på handen när jag kom fram och följde sedan villigt med ut ur hagen.

Hade tänkt rida men ändrade mig för jag tyckte lite markarbete i paddocken var behövligt ;) Blev löslongering idag. Bad honom hålla sig i trav och i det varvet jag skickat ut honom, om han bytte fick han byta tillbaka tilld et ursprungliga, huvudsaken är atthan håller dig i mist trav och rätt varv.
När han börjar visa tecken på avslappning, tex. sänker huvudet, smaskar, slickar sig runt munnen, frustar så bjuder jag in honom genom att sätta fokus på bakdelen. Det gick bra, han vände upp fint men stannar direkt efter, vågar inte komma ändå fram in till mig. När jag smackade lite försiktigt så gick han gärna iväg åt ett annat håll, han förstår inte riktigt vad jag vill att han ska göra. så gick då fram till honom och klappade på honom. Vill att han ska tycka det är mysigt att vara inne hos mig och att det blir jobbigt att vara ute på volten, när hästen har förstått det kommer den glatt vända upp när den för tillåtelse, men den ska inte för det få komma in till en när den själv känner för det.
Han travade föresten över bommen mellan stöden som låg kvar där självmant flera gånger. Efter vi jobbat ett bra tag i båda varven och efter en fin inkallnig även om han inte kom enda fram så gav vi oss. Han var ganska fuktig, vi gick en liten promenad runt gångvägen och sedan en i stallet en liten sväng, för att lägga på fleecetäcke några minuter innan jag släppte ut honom igen, en väldigt trött Marulk vandrade ut till sina polare igen ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0