paddocken med Ace

Gick till paddocken och jobbade från marken med Acean idag, hon var riktigt duktig och känslig! Började med repet på och hade henne på en volt runt mig, först i skritt. Sedan emellanåt så "skickade jag iväg" henne och jag liksom sprang med(svårt att förklara) så att hon började trava och sedan stannade jag upp lite och höjde handen så hon saktade av till skritt, ibland blev det även galopp när jag skickade iväg. Detta gjorde jag för att få henne mer uppmärksam, vilket är ganska svårt med denna damen. Men hon var riktigt känslig och duktig idag!
Sedan tränade vi lite tempoväxlingar på volten i skritt och trav, gick jättebra!
Släppte sedan lös henne en stund och från början när jag skickade ut henne och hon gick ut i fel varv och jag skulle "blockera" henne så fick hon ett sånt där springryck där det inte går att kommunicera med henne överhuvudtaget utan hon bara galopperar runtrunt, så då stod jag bara och väntade ut henne. Ganska snart så saktade hon av till trav och då fick hon beröm. Hon fattade galopp emellanåt, men då lugn galopp, som jag oftast kunde reglera hyffsat genom att få henne att bryta av till trav. Vi är fortfarande på det stadiet att jag bara kan kalla in henne när hon är i skritt. Så när hon skrittar på volten så brukar jag kalla in henne och idag kom hon in alla gånger om än lite snett ibland, men det är lite framsteg iallafall!
Tog på repet igen efter en liten stund och tränade "vända upp" och flytta bakdel. När hon vände upp riktigt fint en gång på volten i skritt så bad jag henne sänka huvudet och klappade henne en stund och sedan gav vi oss där.

Acean i Tickens grimma nån gång förra året




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0