löslongering Ticken & Ace

Idag har jag först fotat till en fotouppgift till skolan i en gammal ladugård, vi ska göra skräckfilmsaffischer. Kanske lägger upp den här sen om den blir godkänd, haha ;D

Sedan till stallet. Löslongerade Ticken i paddocken. Började med att checka så att han följde mig och sådär, och det gjorde han. Skickade sedan ut honom på volten och nu söker han sig nedåt självmant och av sig själv, ibland blir han ngt framtung så nu tror jag vi ska börja jobba med att försöka samla ihop honom lite.
Han har mkt svårare för att hålla sig på en mindre volt runt mig i höger varv, i vänster är det inga problem alls. Så det tränade vi lite på idag, mkt högervarv, han flöt ut för det mesta men några gånger gick det riktigt fint.
Efter att vi jobbat en stund med detta så gjorde vi lite yoga för stretchingens skull. Han har blivit himla duktig på det nu! Jag bara knackar/pillar lite på insidan av bakbenet så lyfter han på det och böjer bak huvudet och sätter nosen mot hoven när jag pekar där. På båda sidor, duktig! Haha en gång idag var han så söt. Jag stod på hans högra sida och bad honom göra yoga, då märker jag att han flyttar bakdelen ngt mot mig och huvudet försvinner, jag typ: vafan gör han?! Haha då böjer jag mig ner och kollar under magen och då står han och gör yoga åt andra hållet och står febrilt och fipllar med läpparna på hoven,"hallåå jag är duktig här bortaaa?! kan jag få en äppeeelbiit!? haha jag skrattade på mig. Notera att jag aldrig använder godis eller sånt när jag tränar annars utan bara när vi göra yoga, på det sättet tigger han inte utan han vet att han bara får det då och iblad i bugan.
Sedan gjorde vi lite cirkusbuga, han var jätteduktig och har aldrig gått så långt bakåt/neråt förut :)

Sedan var det Aceans tur att bli lite löslongerad. Det gick inte fantastiskt idag men bättre mot slutet. Hon var väldigt okoncentrerad och ibland fick jag bara ställa mig still i mitten, andas och blunda när hon fick sina springa runtrunt ryck utan att lyssna alls, haha! Tills hon saktade av till trav och då fick hon ett "braa" osv. Nu lät det som att det var så hela passet men så är inte fallet utan det hände kanske 2 gånger. Fick till några någorlunda inkallningar iallafall och hon har fortfarande itne riktigt kopplat det där med fokusen på rumpan men det kommer säkert, och när vi jobbat lite mer på det med repet.
Mot slutet hedde jag på grimskaftet och tränade lite på att följa mitt kroppspråk i skritt och trav. Börja trava när jag joggar och sakta av när jag gör det. Från början fattade hon inte riktigt att hon skulle sakta av men efter några gånger så gick det riktigt bra i både igångsättningar och avsaktningar!
Då släppte jag lös henne igen och bad henne trava runt mig, bad henne vända upp. Hon vände inte upp men saktade iaf av till skritt så det är ett framsteg så hon fick beröm för det. Lät henne skritta vidare runt mig och bad henne vända upp efter några försök så vände hon upp och kom in, duktig flicka!
Då skickade jag ut henne i skritt igen och innan hon hunnit flyta ut från volten så bad jag henne vända upp på en gång igen, gjorde det några gånger på rad och hon var super! så då gav vi oss där :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0