lördag

Idag så började med att ta ut Ticken på lägdan mittemot hagen i lädergrimman och repet(hade repgrimman hemma). Vi fortsatte med träning av nedåtsök än en gång och han verkligen förstått det nu och gör det av sig själv, nu måste vi bara kunna samla upp det lite också så det inte bara blir neråt liksom. Tränade också lite byta varv, i skritten gick det jättebra. I traven blev han lite okänsligare och sprang bara på ibland när jag bad honom vända upp. Tror det berodde mest på att vi inte hade repgrimman som vi bukar ha när vi tränar detta, så det ger inte lika tydligare signaler och att han ine blir lika koncentrerad när vi är på lägdan som i paddocken. Men vi fick till några bra vändningar iaf.
Sedan tränade vi lite galoppfattningar också. När jag tänker tillbaka så har vi faktiskt kommit riktigt långt med det. Han har ju alltid kunnat vänstergalopp men nu går det mkt lättare(från marken i detta fallet) För några månader sedan var det nästan omöjligt för mig att få honom i galopp från marken men nu ser man att han antingen verkligen försöker och förstår eller så gör han det helt enkelt :) Han var riktigt duktig igår och fattade galopp flera gånger. Vi körde en liten "rivstarts"galopp också på rakt spår och sedan vände vi in på en volt, duktig!

Sedan tog jag ut Ace på lägdan också, med henne blev det barbackaridning i tränset. Första gången jag red barbacka på henne men förstår inte varför jag inte gjort det tidigare, rena fåtöljen ;) och man får mkt bättre kontakt och slipper att skänklarna vill åka fram i hoppsadeln.
Vi red på lite volter och tränade lite skänkelvikningar och öppnor i skritt och trav. Från början var hon hög i formen men efter en stund så blev hon jättefin och trampade under sig bättre. Dock så försökte jag koncentrera mig mkt på mig själv och mina händer som har en tendens att inte vilja vara stilla, men det gick bra när jag väl tänkte på det och då blir ju även hon stadigare.
Vi galopperade några varv också, det var lite jobbigt sa hon eftersom det var lite blött på lägdan ;P

Jag filmade både med Ticken och Acean också så det kommer väl upp nån dag det med...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0