mysiga hästen

Började med att rensa upp lite på hölogen innan den nya balen skulle komma, det som var ok gick jag ut med i hagen och rsten på stacken. Gick sedan ut i hagen och bara var där en stund. Marulk och Ace kom fram och Marre stannade kvar och gosade en stund när jag satte mig innanför grinden. Satt sedan på höbalshållargrejjen en stund och tittade, och gick sedan fram till Marulk och tog på grimman. Vi gick direkt till paddocken och löslongerade ungefär likadant som igår, väldigt kravlöst.
Jag härmade honom istället för att han ska göra som jag, jag vill inte bara vara ngn som han ser som ngn dominant varelse utan ska han respektera mig får jag respektera honom också, det är oftast sådant som man glömmer. Man tycker ofta hästen är dum för att den gör si och så, men har inte den precis som vi rätt att uttrycka sin åsikt, dom är inga dumma djur. Jag själv skulle inte tycka det var kul att bli tillrättavisad varje gång för mina åsikter, det bryter gärna ner en till slut om det går riktigt långt vill säga.
Ja nu flöt det ut i ngt annat som vanligt, men som sagt, om han bytte varv så gjorde jag också det, om han sprang i en spänd position med huvudet högt så "gjorde" jag också det, när han sedan sänkte huvudet och slappnade av så slappnade jag ockås av och gav honm beröm med rösten och kallade emellanåt in honom. Han kom in flera gånger trots den jättedjupa snön emellan honom och i mitten där jag stod, några gånger valde han att bara stanna och stå kvar på spåret men han tittade in mot mig, så då fick han göra det, förstår att det han inte vill plumsa i snön i onödan, lata av naturen som dom är! Dom gånger han kom in så var han jättemysig och stod med sänkt huvud och ville bli klappad.


Kommentarer
Postat av: Caroline

Snyggpojken :)

2011-01-20 @ 23:00:00
URL: http://ridinghorse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0