-Finaste hästen

Bor fortfarande i stugan så tog med mig Wilma in till land idag så hon fick följa med till stallet. Hon tycker hästarna är riktigt obehgaliga och itne blir det bättre av att dom vill nosa på henne x)
Tog upp henne så Marulk fick nosa på henne och det tyckte hon va rlite läskigt men gick ganska bra, Marulk verkade tycka hon luktade gott så länge som han luktade och borrade in mulen på henne, haha!

Gick sedan till stallet och tog på repgrimman och sedan ut till paddocken, Wilma fick sitta där bredvid. Började med lägga handen på manken och gå med honom bredvid mig och att han ska följa när jag svänger åt båda hållen med hängande rep, stanna upp när jag höjer handen lite och stannar upp, även vända på stället när jag backar lite mot bakdelen eller vända på stället åt andra hållet så blir det att jag sätter fokus på framdelen.
Han var superduktig och följsam! Lite svårare när jag står på höger sida men det är ju för att man oftast leder dom på vänster i vanliga fall.

Sedan övade på lite kvickhet och sedan ta det lugnt direkt efter. Även det skötte han bra! Har inte tränat på det så mkt föut för han har oftast bara blivit "överrumplad" och nästan lite "gud vad hände nu, ska ja fly?" Så vi har väntat med det tills han kände sig säkrare.
Men idag funkade det som sagt super. Hade honom i skritt runt mig på en volt och jobbade med böjning och formning med fokus på bakdelen så att han trampar under sig emellanåt. När det kändes rätt gav jag kommando för framåt(jag för fram handen) och började springa,"galoppera".  Han fattade på en gång och sköts iväg direkt in i höger galopp från skritt, men det var ändå lugnt och sansat. Kunde även sätta lite fokus på bakdelen så att han formade sig en aning kring volten ngt språng men han är inte riktigt tillräckligt stark för det än, men snart så! Gjorde sedan samma sak i andra varvet också.

Gjorde även lite backa ur 5 zoonen, vilket gik hyffsat och prövade även att stå bredvid honom och få honom att backa, vilket gick riktigtriktigt bra för att vara första gången i den positionen, stod någonstans mellan 3 & 4 zoonen.

Ett härligt pass! Och ikväll ska jag ta mig tid att fixa ordning lite bilder!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0