-Halter

Ojsan, glömde visst att blogga igår. Jag tog med tränset direkt till hagen och hoppade upp barbacka och red på lägdan bredvid. Jag koncentrerade mig på halter. Så fort jag bara höjer handen lite på lång tygel så tar han tag i bettet och tuggar på det än fast jag liksom inte ens "rört det". Så jag koncentrerade mig ingenting på formen eller ngt utan bara tempo. Jag rörde litelite på fingrarna när jag ville att han skulle göra halt och han gjorde ungefär som jag skrev här ovan men jag rörde lite på fingrarna tills han förstod: jaha var det stanna jag skulle göra! Oftast tog det flera meter innan han stannade men ibland fick vi till några fina halter.

Travade sedan lite serpentiner över hela lägdan, själva långsträckorna blev ju då väldigt långa så där fokuserade jag även på att få hon attt gå så rakt som möjlligt, det var inte det lättaste. Han var pigg och drog åt ena hållet och satt ju fast lite i bettet, även på lite längre tyglar.  Mot slutet så fick jag honom att gå någorlunda bra tempo och rakt så nöjde mig då. Åt ena hållet i serpentinen så var han fin hela tiden, det var långsträckan åt andra hållet vi fick jobba mest med.

Har tänkt att jobba mkt med detta på olika sätt veckan ut och se i slutet vad det blivit för resultat:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0