Massage och duktig älskling

Min stalldag idag, ledig från skolan, betygen sattes igår :) For dit och gav morgonhö, dom går ute på nätterna nu sen ett tag tillbaka. Satte mig sedan i gräset vid hagen och tittade när dom åt och smörjde upp tränset, det behövdes. Flyttade sedan över Marulk och Ace till betet där dom fick gå tills jag kom tillbaka igen vid tvåtiden.

Tog in Marulk i stallet och började borsta, vad händer då? Jo självklart börjar det regna, just min tur liksom..Jahapp tänkte jag och drog till med några svordomar, här hade jag planerat en mysig skogstur i solen! Jag avvaktade en stund för att kolla om det tänkte ge med sig. Under tiden så masserade jag igenom honom. Ryggfiléerna, halsen, rumpan, under magen och benen. Snurrade även och drog i svansen, och gjorde en speciell "övning" där man står bakom hästen, tar tummarna på varsin sida om rumpan(ovanpå rumpan)  och för tummarna bortifrån sig. Då höjer hästen upp ryggen och och sträcker därmed ut den och kommer in med rumpan(ungefär som när man kutar med ryggen) Gjorde det två gånger och första gången sprakade det rakt lite i honom så det var nog något som "lossnade" där :)

Och hör och häpna, när jag var klar hade det skinit upp igen :D Vi red över lägdan och bort mot Fornbyn. Han har blivit så himla duktig! Han kastade inte om en enda gång! Han tjurade ingenting och traskade glatt på hela tiden! Det slog mig när jag red också att det faktiskt var första gången vi red själva bort till Fornbyn, annars har det bara varit korta svängar upp till tjärn eller andra småsvängar och då har han alltid kastat om eller småstegrat vid något tillfälle. Han kunde trava/skritta på i ett friskt tempo för att sedan bara säga: nej nu går jag hem!
Men det har inte varit något sådant på länge nu, inte när jag ridit själv enda bort till ridskolan heller. Åh fina häst!

Vi mötte gubben som har de två travhästarna ovanför Nyänget med sin fyrhjuling som han drog tre bildäck bakom. Dom var lite läskiga men han stannade åt oss så då gick det bra att gå förbi. Han frågade vad det var för häst och sa jaha: Det är Henriks häst! Och han pratade om hur fin stam han har och hur fin häst det är, haha^^ Det kan jag ju bara hålla med om :)
Sedan red vi vidare. Vi travade på sandstigen, det är bra träning det! Han ville gärna galoppera så att de tinte skulle bli lika jobbigt.
Vi gick sedan till grusgropen och klättrade lite i sandbacken. Vi gick även nerför några gånger. Vi tog en gång i galopp och resten i skritt, det är ju trots allt det som ger den största träningen i detta fall :)

Vi gick sedan hemåt men red fram och tillbaka på skogsvägen som vi går när vi ska rida över berget. Eller gick och gick vi körde intervaller trav-galopp. Han var piggelin men riktigt duktig och gjorde fina fattningar.

När vi kommit ner till lägdan så gick jag till beteshagen och tog med mig Ace därifrån tillbaka till vanliga hagen och gav dom lunchhö :)
Himla mysig ridtur var det!


Fick även så fina kommentarer på FB idag på lektionsbilderna från i tisdags. Bla. "Är det ett varmblod? Jag skulle aldrig gissa det om det inte varit för frysmärkningen. Så OTROLIGT vacker och välmusklad!" Det är sånt som gör en glad och ännu mer taggad att träna vidare :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0