Sörgården 2011 övningar vi gjorde

21/5 lördag
Lastningen gick jättebra! Lämnade gården 07.10 och kom fram 8.30. Han fann sig bra i boxen. Vi var bara 4 stycken så det var skönt, bara travare också. 3 varmblod och 1 kallblod. Han med 3 pass per dag.
Vi hade först lite teori inne om hästens tänkande och beteende mm.

Pass 1
Vi började med mycket grundövningar. Jojo-leken gick bra och han lyssnade ganska ofta på den minsta signalen. Flytta bakdel gick också toppen. Vi gjorde sedan lite "pimpling" man ställer sig vid sidan om hästen och kortar upp repet så man kan hålla det i position vid sin ljumske, där den skulle varit om man satt på. Sedan pimplar man med repet tills hästen tar ett steg bakåt då det blir eftergift. Detta är förberedande för uppsuttet.
Gjorde även lite ledövningar, att hästen ska gå bakom en utan att behöva komma för nära, ibland gick han ltie fort men lyssnade bra tillbaka, han tittade gärna på vad alla andra höll på med också ;)

Pass 2
Efter lunch gjorde vi några av övningarna vi gjort pass ett till att börja med. Sedan flyttade vi framdel, det har vi faktiskt inte gjort så mkt innan. Men det gick riktigt bra, och han förstod snart vad jag bad om och korsade frambenen.
Vi körde lite skicka ut på volten och träna vända upp, var inga större probelm men han genar lite med framdelen i vänster varv när jag skickar ut så när jag la mer fokus på den gick det bättre. När jag vänder upp kan jag också variera mellan att ha repet upp i luften och att lägge ner det i backen innan jag vänder upp honom, så blir han lite mer självständig.
Sedan lite övningar med bommar som hjälp. Började med "boxen" man lägger fyra bommar som en fyrkant. Han tyckte bommarna var ltie läskiga fram förallt när han stod inuti och dom omringade honom ;) Man står själv utanför boxen och skickar sedan in hästen i den, när den kommit in så vänder man upp den och låter den stå still därinne ett tag(iaf från början) Sedan väljer man vilket håll man vill skicka ut hästen igen. Det var inga problem för honom att gå in och vända upp men när jag skickade ut honom igen ville han gärna gena och hoppa ut i hörnen. Där gäller det att vara snabb innan den hinner hoppa ut. Efter att Yvonne visat så gick det bättre. Hindra honom om han försöker springa ut innan jag skickat honom och sedan fokus på framdelen så han inte genar.

här har jag lagt ner repet innan


Pass 3
Började med att köra igenom boxen igen, och det gick mycket bättre på en gång nu efter den lilla pausen.
Sedan gjorde vi "8:an" mellan två koner som jag gjort med honom en gång hemma förut. Det gick riktigt bra och han följde mitt fokus bra och gick sällan fel runt konerna. Han var lite seg på att vända upp ibland men blev bättre.

8:an, utsidan av först konen, sedan mellan konerna. Gäller att ha mycket fokus på dit man vill att hästen ska gå så man inte fäster blicken på hästen.

vända upp så repet hamnar på rätt sida

sedan på utsidan av den andra konen

och sedan mellan konerna igen(den gömmer sig bakom hans ben)


Sedan körde vi på volten runt en igen, fast nu inte vända upp när dom ska stanna utan göra halt och stanna kvar med sidan emot. Detta kan vara lite klurigt då dom från början gärna vänder upp för det är det dom tror dom ska göra.
När man vill att hästen ska stanna så vänder man sig med axeln mot hästen i en "förhållande" position och byter och sätter handen som är närmast repänden framför den andra handen och sedan höjer man innerhanden innan man släpper ner repet i backen(håller såklart kvar med repändehanden) Man kan även pröva säga "whoow" eller liknande, om hästen inte stannar så kan man pröva dingla lite i repet. Om hästen istället vänder upp, vilket är ganska vanligt så går man fram och flyttar tillbaka framdelen, backar sedan tillbaka där man stod, om hästen följer efter med framdelen så går man bara fram och gör om samma sak igen. När den står där stilla med sidan paralellt med en själv så kan man då be den att vända bort bakdelen för att den ska första skillnaden. Man varvar mellan det och att skicka fram den igen.
Efter några försök så gick det riktigt bra, han vände upp ibland men när han väl förstått så flöt det på!

Några andra övningar vi gjorde var bla. "byta sida utan att flytta sig". Man står vid sidan om hästen, lägger handen med handflatan neråt under hästens huvud, framför fiadoraknuten om man har repgrimman, bakom underläppen kan man väl säga. Sedan tar man handen och för hästens huvud över bakom sig och sedan vänder man sig på stället och vips så står man på andra sidan av hästen, hästen har "bytt öga".

Vi böjde hästarna när man står vid sidan. Man tar handen runt nosen vid nosknuten på andra sidan, och böjer sedan hästen mot sig, så mkt som hästen klarar av, helst ska den kunna börja sig mot sin mage. När den ger efter så ger man efter själv också. Det gick bara bra!

Efter vi var klara för dagen så betade jag honom på gräsmattan en stund, mysigt att sitta där i kvällsolen, katterna kom också och gjorde oss sällskap.

 


22/5 söndag
Klev upp 8.00 och gick ut i stallet och gav hästarna mat(var bara jag som sov där) och mockade innan jag gick in och åt frukost. Sedan hade vi lite teori och prat.

Pass 1
Checkade som vanligt först av grundövningarna och lite av det vi gjorde igår. Både stanna på spåret och 8:an gick riktigt bra!
Sedan gjorde vi en annan övning med bommar "E:t", den har jag gjort någon gång hemma med Marulk också


Den ser alltså ut såhär, man lägger bommarna i ett E. Jag är krysset och har den fina hästen mitt framför mig. Sedan skickar jag den in i den bortre fållan. Här gäller det att verkligen ha fokus och kolla dit man vill att hästen ska gå och inte på hästen eller PÅ bommarna, får då är det dit hästen far, ofta kan vi kolla dit hästen INTE får gå, och det är ju inte särskilt smart ;)
Vid den röda pricken får man hästen att vända bort bakdelen lite så att den kommer in med framdelen i nästa fålla. Sedan skickar man ut hästen. Där kan dom tycka det är lite läskigt oc tycka att vi människor plötsligt blivit jättestora  och dom tror att dom inte kommer komma förbi mellan bommen och en själv, det blir alltså lite squeezing-game i det hela också.
Man ska alltså stå kvar själv på samma ställe hela tiden, fast från början kan det ju behövas följa med litegrann, om hästen tycker det är läskigt att gå in.
Det tyckte Marulk det var från början litegrann. Han försökte hoppa ut någon gång såsom när vi gjorde "boxen" och när jag sedan skulle backa in honom igen så blev det genast mkt svårt att backa över bommen igen, haha!
Men efter några gånger klarade han det galant, från båda hållen.

En annan övning vi gjorde var att man strå bredvid hästen och her repet på andra sidan av hästen, bakom rumpan. Sedan backar man bort lite och "drar" i repet så att hästen vänder sig om och "byter öga".
Och en annandär man tar svansen och drar den längs sidan och böjer hästens huvud mot svansen(svansen är alltså någonstans längs magen) så att den får lukta på den, det är ju itne det som är själva syftet utan att böja och stretcha hästen. Det tyckte Marulk var en rolig övning och han luktade gärna på sin svans xD

Pass 2
Nu böjade vi med lite mer utmaningar. Började med att skicka in honom i en fålla. Den bestod av två bommar med en ände uppe på staketet och en på marken. Man står själv kvar utanför och skickar in hästen, bra förberedande för lastträning. Fick följa med lite från början på utsidan men efter någon enstaka gång så var han jätteduktig och jag kunde skicka in honom från båda hållen och backa ut honom med lite dutt på repet, ibland svängde han ut rumpan lite men om jag bara ändrade min position så löste det sig.

Sedan skulle vi pröva gå upp på en spånskiva. Den var mycket konstig sa han! Han stod och blåste och höll på ett bra tag. Men det gick sakta men säkert framåt, tills lut vågade han nudda den med framhovarna och kliva upp med båda på den, men till att börja med ville han itne gå nå mkt längre fram än det utan backade istället av. Han sökte sig gärna mot mig och ville "hoppa upp i knät" så då fick jag flytta tillbaka framdelen. Men till slut så gick han över, om än lite flyktigt men vi gav oss där för en stund.


Gick vidare till presenningen, den var ännu läskigare. Det blåste ju ganska mkt också så for in luft under och sådär. Den var fastsatt med bommar, sp dom var ju också lite läskiga :P Efter att han efter en stund ställt båda hovarna på den och stod lugnt kvar backade jag av honom så gav vi oss även där för stunden.


Pass 3
Gick till spånskivan igen. Tog itne lika lång tid innan han gick över denna gång, först lite flyktigt men efter några gånger så gick han ganska lugnt över.





Gick tillbaka till presenningen igen. Den var fortfarande läskig och han hoppade över bommarna någon gång men han kom längre och längre fram varje gång! Efter ett tag så gick han halva och sedan halvsprang lite över. Vi försökte igen och efter några försök blev han lite lugnare och kunde skritta över, om än lite spänt. Fick försöka få honom att stanna upp på den innan han fick gå vidare, gick bra!






Sedan var det dags för vår sista övning på kursen. Lastpallarna. Det tog kanske 10-15 min att få honom i den situationen på bilderna. Han förstod itne riktigt vad han skulle göra och dom var lite läskiga, ungefär som en bro. Han försökte springa bredvid och sånt från början. Men sen var han riktigt duktig och klev upp med en hov på pallen och sedan den andra, även om han inte riktigt ville sätta ner den:P När han stått där ett tag lugnt så backade jag av honom och så var kursen slut :)






Sedan packade jag ihop och mockade innan jag lastade honom och for hem!

Puuh! vilket långt inlägg, det tog lååång tid att skriva, så hoppas ni läste iallafall lite av det jag skrev och fick nytta av något. Även om jag skriver mycket för att ha kvar det själv också så är det ändå kul när folk läser och lämnar en kommentar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0