-Skrämma hästar bla.

Japp det var vad vi gjorde idag på jobbet. Kanske dock inte så farligt som det låter. Ni kommer kanske ihåg Thjibing, hästen som jag föll av för nån vecka sedan när han blev rädd när jag stötte i bajsskyffeln och är spänd och okomfortabel vid uppsittningar. Han är en väldigt reaktiv och impulsiv häst som kan flyga luften av sånna grejjer för att sedan se helt lugn ut, vi tror att han är väldigt spänd mentalt.

Så vi la ut lite pressenningar, upphöjda bommar i form av en fålla, däck, plast/papperspåsar och boll som vi "utsatte" honom för. Basjkiren är ju egentligen en väldigt lugn och trygg häst som sällan lägger mkt energi på att jaga upp sig.
Han gick över pressenningen utan problem och även när vi klädde in däcken i den så kraffsade han och krånglade sig över. Lastpallen var inte heller några problem. Vi hade ett spö med en plastpåse längst ut som vi strök honom med, från början sprang han lite men stod sedan still dock ville han gärna bli av med den genom att sparka bort den, såg ganska roligt ut;) men till slut så stod han helt stilla när påsen var var som helt på kroppen.

Fållan gick han också igenom bra, ville inte stanna där inne första gångerna men det gick bra sedan. Vi satte sedan de två uppsittningsbockarna i början av fållan. Jag skickade in honom mellan dom steg för steg och när han stod där så klev jag försiktigt upp på en av dom. Han backade några steg men det gick lätt att skicka fram honom där uppifrån. Jag fick klappa honom överallt på ryggen och halsen och han reagerade inte när jag hoppade ner från pallen.

Vi förstår inte riktigt varför han reagerar som han gör, kan vara att han har dåligt självförtroende för han är inte rädd för att ta tag i saker utan han gick fram till allting och undersökte på en gång. Funderades om att ta dit en hästpratare.


Efter lunch så tog vi ut fölet Ryss Kahn och mamma Kalinka till banan. Han fick också pröva lite pressenningar och lastpallar. Pressenningen tyckte han var läskig, när han nuddade den med mulen så sa han: hjäääääjp den tog påj määäj! och kastade sig bakåt. Haha han är så himla söt! När han inte vill gå så spjärnar han emot med hela sin vikt, lutar sig bakåt med frambenen långt fram som en liten åsna. Efter en stund så vågade han gå över ett hörn men när bakhovarna nuddade så studsade han iväg förbi mig, haha!

Latpallen gick mycket bättre! Det tog inte alls så lång tid innan han vågade kraffsa på den och till slut ställa sig med båda framhovarna på den. Då kände han sig jättetuff och liksom nickade mot Kalinka med spetsade öron som om: kollaa mammaa vad ja kaajn! Dock stod Kalinka mest och halvsov och såg inte så mäkta imponerad ut^^
Sedan gick han upp med hovarna flera gånger självmant för att visa hur modig han var och få mkt beröm,hah:)


Sist men inte minst så red jag Gejscha på planen. Det var ju hon som jag red i måndags också. Jobbade som då mkt med att hon ska gå rak på spåret och med framdelsvändningar i hörnen för at thon inte ska gena och ställa sig utåt. Hon protesterade dock lite mer igår och gjorde många backningsryck inkl. studs. Man måste vara väldigt lätt i rörelserna och vara väldigt oberoende i sitsen på henne för om mn klämmer lite för mkt så blir hon sur. När jag skulle få henne i trav fick jag nästan he ut skänklarna lite från henne samtidigt som jag smackade, försiktigt!

Ryss Kahn till höger!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0