-Bomträning

Gick till stallet idag fram och tillbaka med Wilma som sällskap. Tog på Marulk sadeln och hackamoret och gick ner Källströmsvägen som uppvärmning. Han försökte kasta om några gånger och pep samtidigt, mitt lilla sursto;) Gick sedan vänster och upp längs traktorvägen på lägdan och sedan tillbaka till gården och paddocken.

Där låg det framme små kryss som jag tänkte att vi skulle träna och hoppa över. Travade över dom några gånger och han tog superstora konstiga skutt även fast det inte var mer än 30cm typ.
Så då kom jag fram till att vi istället skulle träna på att skritta vanligt över utan att han tar ett litet skutt när det inte behövs. Så att han inte får en flyktkänsla över.

Det tog låång tid innan vi klarade det, säkert en halvtimme. Skrittade fram till bommarna och då tog han oftast ett superskutt över och sedan galopp efter. Efter en stund kom jag på att direkt efter han börjat kliva eller skutta över så gick vi direkt åt höger eller vänster efter bommarna. Han fick då inte lika stor möjlighet att hoppa över. Han liksom studsar över med frambenen och sedan kommer bakbenen på nått konstigt vis, han vill inte ha bommarna mellan benen.

Men efter en liten stund på detta vis så gick han vanligt över, massor med beröm! sedan blev det lite skutt igen men mot slutet så gick vi över flera gånger helt lugnt och fint, duktig kille!

Tänk att något så till synes enkelt kan vara så svårt:)

Just det, han var supeeerfin i högergaloppen idag!! han tog den från en samlad trav och den var stadig och fin! Nu är det vänstergaloppen vi måste jobba med istället, då han gärna lutar inåt och galoppen blir ganska flack.

Imorgon ska jag fortsätta bomträna honom lite tror jag, möjligtvis från marken med travbommar efter varandra så han får lite takt över.



Kommentarer
Postat av: Maja

sv: Jajamen, jag har toppat det :D saknardig!

2011-10-22 @ 20:41:38
URL: http://majaerikssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0