-Kulkul dag

Igår var jag i Gideå igen nästan hela dagen. När jag kom dit så höll dom på att träna två av fölen litegrann. En av dom ville inte gå ut ur grinden från hagen,haha^^ Den tyckte det var lite läskigt eftersom det brukar vara ström där ju.
Dom var jätteduktiga, stannade upp ibland och stretade emot lite men annars var det inga problem. Dom fick pröva att gå fram och undersöka bildäck och lite sånt med.

Sedan byggde vi upp en "rundcorall" inne på ridbanan och gick sedan och hämtade Thjibing och Lusitano, två valackar som går tillsammans med hingsten.
Jag fick börja med att jobba Lusitano, en kille med ganska mkt attityd. Han tog gärna min zoon och genade på vissa ställen i corallen så då fick jag jaga ut honom och kräva min personliga zoon.
När han förstått det så tyckte Carina att jag skulle prova vända honom utåt och byta varv för att kolla hans attityd mot mig innan jag kallar in honom, vilket jag aldrig tänkt på förut, så det var bra!
När jag fått till att vända honom utåt bra och utan att han kunde lägga till små kickar i luften så prövade jag att bjuda in honom. Första gången så stannade han bara på spåret och tittade in mot mig innan han tappade intresset och tittade åt andra hållet så då skickade jag iväg honom igen men nästa gång kom han in för klappar och beröm. Nästa gång jag kallat in honom så gick jag runt lite och kollade om han följde efter och det gjorde han fint.

Nästa på tur var då Thjibing. Han har inte lika mkt attityd och en ganska känslig häst så honom behövde jag göra mkt mindre signaler på, vilet jag märkte då jag var lite för yvig från början då jag levde kvar lite i Lusitano. Men efter en liten stund så kom jag in i det och kunde göra väldigt mjuka och fina vändningar utåt och byta varv.
Efter ett tag så erbjöd sig Thjibing själv att komma in, lät honom göra det så att han förstod att det är bra att vara där inne hos mig men nästa gång när han självmant ville komma in så skickade jag ut honom igen och kallade sedan in honom efter en liten stund.
Prövade att ta på honom över hel kroppen och det gick jättebra och han stod helt still. Han har nämligen svårt för det då någon tidigare ägare kastat sig upp på honom då han inte velat stå still när hon skulle hoppa upp och då blivit ännu räddare, såklart.
Han följde även han efter mig fint.

Vi byggde sedan om får löshoppning! Vi hann med 8 hästar som vi tog två och två. Gejscha & Ivanna, Djuti & Tuscha, Poker & Tatjaana, Amir & Tai. Dom var jätteduktiga allihopa! Vi hade en trestuds.

Sedan red vi en stund, jag och de tre praktikanterna. Jag red Ivanna, ett översött litet sto på typ 140cm,haha^^ den minsta av hästarna, förutom fölen då. Även om hon är söt som socker så ska man inte luras för hon är ganska envis och prövar gärna med att svänga in till mitten eller gå för nära staketet men när man väl kommer över det är hon riktigt rolig att rida!

Ja det var väl det mesta vi gjorde iaf!

tror detta är enda bilden jag har på Ivanna och då ser man henne knappt, Gejscha som står framför.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0