-Cavaletti

Igår var det cavaletti på lektionen. Ibland blev det lite mkt att hålla ordning på för lille Marulk med bommar, halter och galoppfattningar. Men han var superduktig i galoppen när vi red på volterna och han höll båda galopperna minst ett varv varje gång! Nu är han nästan duktigare på att hålla höger galopp än vänster när han väl fattat den.

Vi gjorde en övning längs med medellinjen med först tre travbommar in, en volt åt varannan höger/vänster, sedan fatta galopp innan en bom och sedan ut på spåret igen i höger eller vänster varv.  Som ni förstår så var detta en ganska kruxig övning för Marulk och första gången ville han inte ens gå över travbommarna men när han fått lite hjälp så gick han över men han hoppade istället över dom sista två,haha! Men vi fick till några lugna fina gånger.
Skulle sedan göra halt direkt efter bommarna istället för volten och sedan in i galopp efter. Han blev lite stretig i munnen i halten och vi gjrde ju inte galopp direkt från halten såklart utan jag travade en bit innan, han gjorde det bra!

Helen tyckte ändå att jag gjort ett jättebra jobb med honom mtför första gången jag tog med honom i våras, då kunde han ju inte fatta höger galopp och knappt vänster på volt, så det var kul att höra.

Nästa gång är det hoppning så då tar jag med Ace, vill inte stressa Marulk med det.


Kommentarer
Postat av: Bea

Hej =)

Den jag har brukar de skriva som piffif, men det finns ingen verklig märkning på själva sadeln. De brukar oftast ligga runt 2000 men kan gå upp mot 2500-3000 med lite tillbehör/ beroende på skick och användingsgrad.



denna här skulle jag rekommendera dig =)



http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=329131



Denna verkar vara i extemt bra skick enligt mig, bra pris och du får med dressyrgjord & padden! Padden är viktigt! Så det är bara bra att få med det!



Det som är bra med piffif´s bomlösa är att de är lite högre i valvet än de flesta andra bomlösa så den ger gott om utrymme till manken. Sedan så är den inte gjord i läder utan något konstat (kommer ej ihåg materialet) Så rida i regnet är inget problem =)



har ridit i flera olika bomlösa men aldrig suttit en så bekväm sadel! ( jag sitter som gjuten i den och får en mkt bättre sits pga av att stiglädren är lite längre bak och man får lättare att få ner hälen. Och Dino praktiskt taget älskar den <3



Alltså en väldigt prisvärd sadeln enligt mig =) vill du ha mer info så hör gärna av dig =)



Du får gärna berätta om du bestämmer dig för viss bomlös =) vore jätte kul att höra hur det går!? =)



MVH Bea

2011-09-14 @ 19:08:47
URL: http://beabystrom.blogg.se/
Postat av: Bea

oj skrev lite fel den heter ju pfiff =)



ps så blir spända/stressade hästar mkt lugnare =)

här är en till =)



http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=345345



billigare men dock inget tillbehör medföljande. skulle personligen satsa på den andra =)



lycka till!

2011-09-14 @ 19:14:13
URL: http://beabystrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0