-Hästens zoner

Man brukar säga att hästen har 5 zoner indelade över kroppen. Dessa kan vara bra att kunna för att veta hur hästen reagerar vid tex. tryck i de olika zonerna

zon 1 driver hästen bakåt, bromsar upp/stannar den eller vrida på huvudet.
zon 2 flyttar man hästens framdel i sidled.
zon 3 är en framåtdrivande och sidförflyttande zon.
zon 4 flyttar bakdelen och är även den framåtdrivande.
zon 5 framåtdrivande

Detta är alltså hästens fem zoner, som kan vara mkt nyttiga att veta om. Har märkt ganska ofta när jag hjälpt någon och den tex. ska skicka hästen och då kommer in i zon 1 eller för långt fram i zon två och verkar då som bromsande. Människan blir frustrerad för att hästen inte går framåt, och jag skulle säga att det beror i 99% av fallen på att just människan står i fel position. 
Sedan går det ju alltid att flytta hästen helt tvärtom också om man lär in det! Som tex. när jag skriver att vi ryggade från 5 zonen så menar jag att jag stod bakom honom och får honom att backa mot mig.

Här gjorde jag en liten bild så det blir lättare att förstå


Kommentarer
Postat av: ulrika vestin

hej

får jag länka till den här sidan på facebook???

tyckte zonindelningen var riktigt bra...

2012-04-10 @ 17:45:26
Postat av: Lotta

Otroligt bra inlägg! Tack för tipsen :)

2012-04-10 @ 19:34:16
URL: http://misslotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0