-Halsring och ridning

Kanske ska skriva om tisdagen och onsdagen också.

I tisdags så hade vi egentligen ett ganska bra pass. Marulk var duktig och gjorde sitt bästa men jag var irriterad på min syster som varit dryg innan så det var ju egentligen inte de bästa förutsättningarna men jag hade sett fram emot att jobba med honom hela dagen så kunde inte låta bli.

Red i halsringen och han lyssnar så himla bra nu när jag vrider och tar lite lätt i halsringen om ens det. Han stannar på en gång när jag ger kommando för halt, backar och kan vända nästan på stället. Detta i skritt, ska vänta ett tag till innan vi går över till trav denna gång och då bara typ en långsida i taget så att han kan ta det i lugn trav och samla energin lite och inte bara trava på. Och det är alldeles för blött för att trava än också.


I onsdags så tog jag på sadeln och hacket och red först ner Källströmsvägen, vänster och sedan upp traktorvägen uppför lägdan i trav. Tillbaka till gården och in i paddocken, travade något varv men kom fram till att det var alldeles för blött så fortsatte ut på lägdan i jakt på bra ställe att rida på. Där var det också för blött såklart så red ytterligare en gång runt och ut på gångvägen igen och till slut hamnade vi på planen vid handelsträdgårn. Det var riktigt bra där! Dom hade plockat bort lite grejjer så man kunde rida på en stor volt och underlaget var toppen.

I början var han lite okoncentrerad men väntade bara ut honom. Han ville inte riktigt böja igenom sig i högervarvet men efter en stund så "gav han efter" och då fick han supermkt beröm och då frustade han supermkt och var som att han kom på "ahaa" och han gick sedan riktigt fint resten av passet i både skritt och trav.

Ritade upp en liten bild hur vi red för er som inte riktigt vet hur det ser ut:)

Den röda pricken är stallet, den blå paddocken och den gröna planen vid handelsträdgården, hoppas ni ser ngt av mina fina uppritade väg haha!
Just ja, den lilla rosa pilen på lägdan pekar på hästarna på sommarbete, lite kul att man såg dom:p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0