-Forsränning GO

guideexaminationen i tisdags gick faktiskt över förväntan! Jag kom ihåg allt jag skulle säga och tappade inte bort mig. Sedan ställde ju lärarna  lite frågor och så som man inte alltid kunde svara på..typ vilken fågel är de vi hör nu?*hundra fåglar kvittrar samidigt* menmen hoppas på de bästa!
 
Just för tillfället är vi mitt uppe i en forsränningskurs! Superkul och spännande. Vi har gjort 2 dagar av 5 i nuläget. Igår så tränade vi lite basic i båtarna och körde lite fors och turades om att vara guide. Prova välta båten, hitta luftficka under, ta sig ut och sedan välta tillbaka båten och ta sig upp igen, inte det lättaste! Vi tränade även att simma, hur man ska ligga i vattnet om man ramlar i och att kasta kastlina och "rädda" varandra ur strömmen.
 
Idag har vi fortsatt träna på gårdagens kunskaper, kört lite mer fors och tränat ännu mer vältning. Idag fick vi även köra forskajaker, både lite läskigt och kul. Vi började på lugnt vatten med att träna att tippa dom. En variant var att vi skulle hänga kvar under vattnet upp och ner i kajaken, sträcka upp händerna och slå på kajaken(hjälptecknet) och då kommer en räddare med sin kajakspets mot långsidan på den tippade(blir en T-form) och då ska den som är under vattnet ta tag i spetsen och snurra upp sig själv.
Detta tyckte jag var lite småläskigt, att sitta fast under vattnet och inte ha helt full kontroll, men jag lyckades iaf! var dock helt skakis när ja kom upp. 
 
Den andra varianten var att vi bara skulle tippa runt, dra loss kapellet och simma ut.
 
Det var även lite klurigare att paddla med kajakerna, de är ju inte lika stadiga som gummibåtarna så minsta lilla fel vinkel på kajaken i förhållande till forsen kan ju få en att slå runt. Vi körde igenom ganska stora vågor och lärde oss hur man tar sig in och ut från bakvatten. Ut gäller det verkligen att man har rätt vinkel annars tar ju strömmen tag i nosen på kajaken och man snurrar runt eller om man inte vinklar upp långsidan(alltså luta sig från strömmen) mot strömmen så tar ju strömmen tag där och trycker runt en.
 
Som tur var gick jag inte runt något i själva forsen, men det var några stycken som gjorde det, och det gick ju bra det med:)
 
 
Har tyvärr inga bilder eftersom det är lite svårt att ha med kameran men finns lite på fb som jag kanske kan låna senare och lägga upp här:)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0