bästaste

Idag hade jag tänkt rida en stund i repgrimman och sadeln men när jag hämtade honom i hagen och efter han kommit fram till mig så fick jag en känsla av att vi skulle gå till paddocken och träna lite löst istället, fick en känsla av att det skulle gå bra. Det var en himla tur att vi gjorde det istället för han var helt underbar idag :D
I paddocken var det tre bommar på rad utlagda längs ena sidan, ett litet räcke i mitten tvärs över medelinjen och två hinderstöd med en bom på marken mellan stöden på andra sidan.
Började med att skritta över bommarna en gång. Tog sedan bort repet och löslongerade lite. Han lyssnade jättebra och gick där jag ville ha honom. Han gick ett halvt varv på volten runt mig och vände sedan upp mot mig, ville inte gå på volten för länge innan jag bad honom vända upp så han inte skulle bli less och gå iväg istället. Vi har inte tränat på volten runt mig i löslongeringen så mkt så det var en bra början :)
Hade inte så mkt krav utan vi sprang mest runt, han var superduktig och började trava på en gång bredvid mig när jag började springa. Travade över bommarna bredvid mig och vi sprang över räcket(jättelågt) tillsammans, det tyckte han var kul och höll sig bredvid mig hela tiden och hade inte en tanke på att springa bredvid. Efter "hindret" så vände han fint upp mot mig, duktig!
Han fick många gräspauser av det lilla gräset längs staketet också, eftersom det lockade så mkt. Tex. trava över bommar, äta gräs, springa över hindret, vända upp, äta gräs. Som en lite belöning alltså. Har börjat lite smått med att sätta ett kommando på när han ska sluta och när han får äta. På så sätt kommer han troligtvis inte känna att han hellre går till gräset och äter utan han vet att han får äta så småningom när jag säger till.
Vi travade och gick över bommen på marken några gånger också, den tyckte han var intressant att undersöka närmre och kraffsa lite på innan han gick över^^
Han var helt enkelt bäst idag, och även jag var duktig idag som inte blev frustrerad en enda gång ;D

längtar tills all överflödig päls försvinner..




Kommentarer
Postat av: Sandra

Underbart! :D

2010-04-29 @ 22:55:48
URL: http://sandradamgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0