lösträning Ticken och Ace

For till stallet fram mot kvällen. Tog först Ticken till paddocken och löslongerade en liten stund. Han var underbar! Gick inte ifrån en enda gång och lyssnade super! Han travade på en stor volt runt mig och kom in när jag bad honom vända upp.
Eftersom det gick så bra i traven prövade jag att be om vänster galopp. Först förstod han inte riktigt men efter några försök så gjorde han en jättefin fattning, lät honom galoppera några språng och bad honom sedan vända upp och stanna ute på "spåret". Det blev mkt tuggande och smaskande. Vi gav oss där eftersom han var så duktig och allt flöt på, vill inte att han ska bli less.

Sedan var det Ace tur, hade först tänkt rida men sedan kände jag för att löslongera henne med :P
Började med att ta henne på volt runt mig i trav, ville att hon skulle börja sänka huvudet och gärna slicka sig om munne eller smaska(hästen tänker) innan jag kallade in henne. Hon sänkte inte huvudet speciellt mkt men smaskade gjorde hon efter en stund när hon börjat undra vad det var för mening med att trava runt runt :P meningen är alltså att få hästen att tycka det är mkt bättre att vara inne hos mig där den får vila och klappar, om den inte vill va hos mig så måste den röra på sig, till slut tycker hästen det blir jobbigt att behöva springa runt och ber troligen om att få komma in. Då säger jag till den att nej, du ska vara där ute tills jag säger till. Den ska inte få komma och gå när den själv känner för det.
Efter en stund prövade Ace med just detta, att vända in mot mig, jag skickade/viftade ut henne igen och bad henne sedan efter en stund att vända upp mot mig. Ingen reaktion. Efter många försök kom hon in till mig. Hon fick mkt beröm och jag bad henne stå med sänkt huvud och släppa kontrollen om allt annat runt om. Hon tyckte det var riktigt skönt och stod tom. med halvt slutna ögon ibland.
Efter lite klappar så satte jag på repet och tränade lite flytta bakdel så hon skulle bli lite känsligare för inkallningarna. Efter i gjort det några gånger så släppte jag lös henne igen och bad henne trava på volten igen. Hon försökte precis som förra gången med att vända upp av sig själv, skickade ut henne igen. Hon galopperade lite ibland också, och då lät jag henne göra det, koncentrerade mig inte så mkt just på gångarterna utan lät henne välja mellan trav och galopp. När hon gått ner i trav så bad jag henne vända upp, det var inte perfekt men mkt bättre än första gångerna.
Bad henne sänka huvudet igen och kliade henne i pannan, när hon stod lugnt och avslappnat så satte jag på repet och vi gick tillbaka till stallet.
Hon var ganska trött i stallet, inte av att hon sprungit, hon var inte svettig eller nått sånt, utan av att hon fått tänka så mkt. Hon var riktigt duktig!

ni får en bild från framridningen på sommarcupen, laddar upp resten nån annan dag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0