bommar och lite hopphopp

I tisdags hade vi stallmöte så då tog ja bara in honom och borstade och gav mat.

Igår så la jag upp fyra upphöjda bommar i paddocken. Dom var bara upphöjda på en sida och sedan varannan sida som var upphöjd. Jag började med några varv med repet på och bad honom trava runt på volt oc sänka sig lite bara för att komma igång. Släppte sedan lös honom och han var så himla duktig och lyssnade hela tiden!
Jag bad honom springa bredvid mig och sedan över bommarna, gick jättebra. Sedan bad jag honom gå bredvid mig på spåret och om han då började vika lite inåt så bad jag honom göra en volt runt mig mot mitten och sedan fortsätta rakt fram på spåret igen och sedan en vol till, rakt fram, volt osv. tills vi var nästan framme vid bommarna då började jag småjogga och han började trava och sedan över bommarna. Superduktig!
Han gick föresten iväg en gång kom jag på ;) Jag skulle be honom komma in på en volt tror jag men då gick han iväg mot bommarna istället men stannade framför dom och kollade på mig som om: asså vad vill du? ska jag gå över eller? haha jag stod mest och flinade och undrade vad han skulle göra. Då kliver han över första bommen men viker sedan av åt sidan och snubblar över "bomklossen". Då tyckte han det blev väldigt pinsamt och kom fram till mig som: ooops, sorry:$ haha gud vad jag skrattade, stackarn xD
Ja det var väl mest det vi gjorde idag :)

Sedan var det Aceans tur, fast med mig på ryggen. Satte upp ett hinder i mitten av paddocken också. Lät henne få springa själv först en stund innan jag hoppade upp och värma upp, sprang över bommarna några gånger och sådär.
Sedan hoppade jag då upp, red lite på en volt först och sedan sprang vi in oss på bommarna några gånger för att få till rätt tempo och sådär. Sedan la vi till hindret efteråt. Galopp efter travbommarna, vända rätt upp och hoppa hindret.
Sedan la vi också till att hon skulle byta till höger galopp över hindret och sedan alltså ut i det nya varvet, gick jättebra. Vi galopperade på en volt emellanåt också för att få till det, så vi varvade med lite dressyr och hoppning. Tränade avsaktningar och halter, till en början gick det inte så bra men i slutet av passet så gick det mkt bättre när jag bland annat kommit på att jag faktiskt vinklar mitt bäcken lite fel. Alltså öppna upp i bäckenet i igångsättning och "stänga" det i avsaktning så då gick det bättre;)
Vi gjorde ytterligare en lite bana också. Travbommarna, vänster galopp vända rätt upp över hindret, byta till höger galopp, svänga höger och sedan en snäv sväng och över hindret igen, gick faktiskt riktigt bra!
Efter koncentrerade vi oss lite mer på just det där med att byta galopp över hindret. Från vänster till höger är det inga problem men lite kruxigare från höger till vänster, så det tränade vi på, och efter några gånger satte hon/vi det några gånger på rad så då gav vi oss där och skrittade av och tränade några fler halter :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0