löslongering/hoppning Acean

Igår så gjorde jag ungefär samma övningar som i förrgår med Acean i löslongeringen. Började med repet och flyttade bakdel och skickade ut henne på volt runt mig och fortsatte träna på vända upp. Hon är inte så kvick där än utan får oftast ta lite i repet, och då förstår hon.
När vi gjort det en stund så släppte jag lös henne och skickade iväg henne. Lät henne trava runt tills hon antingen sänker huvudet en aning eller börjar slicka sig om munnen/smaska. Då kallar jag in henne om hon då inte kommer in får hon fortsätta springa där ute om hon tycker det är roligare, hon fick iallafall ett val när hon gjorde rätt. Efter några gånger så saktade hon av till skritt när jag kallade in henne och vek svagt in mot mig. Som jag sa igår så vill hon inte gärna komma in rakt mot mig så jag får be henne flytta undan bakdelen så hon kommer rakt mot mig och in. Då blir hon alltid så nöjd när hon lyckats och slickar sig nöjt om munnen, klappar och ber henne sänka huvudet en stund och slappna av.
Gjorde detta några gånger och försökte ibland kontrollera gångarterna, gick förvånansvärt bra och hon är väldigt känslig när det gäller energin jag har. Att få fram henne i en snabbare gångart är ju oftast aldrig några problem det kan ju vara när man vill att hästen ska samla upp sig eller sakta av det kan bli kruxigare utan att nudda vid dom.
Från trav till skritt gick det riktigt bra, jag tog ett djupt andetag och "samlade upp" mig själv och använde ibland rösten så saktade hon av, ibland tog det lite längre tid och ibland gick det på en gång. Från trav till galopp gjorde jag samma sak fast fick ibland vra lite tydligare med "bromsningen" jag fick stanna upp tydligt och nästan luta mig lite bakåt i det ögonblicket så kom hon ner i trav, duktig brutta!
Efter att vi tränat lite mer på inkallningarna så satte jag upp ett litet hinder som hon fick hoppa om hon ville. Skickade ut henne på en volt i galopp och om hon valde att hoppa över hindret så fick hon mkt beröm och erbjudandet att komma in och vila/bli klappad, ibland tog hon inte erbjudandet på en gång utan fortsatte springa så då sotd jag bara och väntade och prövade kalla in henne lite då och då, efter nått försök så kom hon glatt in, jahaa var det det du menade typ^^
Om hon valde att springa bredvid hindret så gjorde jag ingen big deal av det utan lät henne bara springa kvar på volten och när hon valde att hoppa så fick hon komma in, på det sättet tycker hon det blir roligare och hon förstår att hon får beröm när hon gör rätt.
Sedan när hon skuttat några gånger så fick hon komma in och pusta lite sedan skrittade jag av henne genom att bara gå runt i paddocken  en stund och hon följde frivilligt efter som en svans hela tiden och stannade när jag höjde handen och backade när jag skakade på handen, så vi gick runt där en stund tills hon fått pusta ut ordentligt och slappnat av.

Hade tänkt ta Ticken en stund från marken också men det hanns inte, tog in honom 40 min innan bussen skulle gå men han åt så sakta så det vara bara att he ut han i hagen igen efter lite pyssel, haha sötis^^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0