duktig pojkee

Idag så var vi på den slådda(slagna?)lägdan bredvid huset med repgrimman,repet och sticken. Fortsatt träning av nedåtsök.
Började med att skicka ut honom på volten och så småningom i trav. Visade med kroppsspråket att jag ville att han skulle sänka huvudet. Han har inte kopplat ihop det med mitt kroppssrpåk riktigt än. Han travade många varv innan till sist sänkte huvudet och då fick han vände upp och komma in på en gång. Han har blivit jättegosig när han kommer in nu, sänker huvudet och vill bli kliad. Han har ju aldrig tyckt det varit hemskt eller så men det har mest varit: okej klia då om du så måste, typ. Skickade ut honom igen i samma varv och han förstod snabbare då och fick då vända in. Gjorde samma sak några gånger till i det varvet och det gick riktigt bra!
Gjorde sedan samma sak i högervarvet där han brukar ha lite lättare, och mycket riktigt förstod han snabbare där. Tog långa varierat med korta mysstunder emellan beroende på hur fort han gjort rätt, lång tid att förstå, längre vila.
Sedan tränade vi lite på galoppen också för jag kände att han var relativt "på hugget" idag. Han ska alltså börja trava när jag börjar "trava" och galoppera när jag gör en galopprörelse. Det gick så himla bra. Han brukar oftast bara tjura ihop när jag ber honom galoppera men idag så reagerade han på en gång när jag visade det. Ibland började han först trava snabbare och sedan komma in i galopp men någon gång så fattade han galopp när jag "gjorde det". Det har aldrig hänt förut :)
Efter han varit så duktig så gick vi över till paddocken en liten stund och släppte lös honom. Han har blivit himla duktig på att komma på inkallning. Han stod kvar vid grinden när jag gick in i mitten och då behövde jag bara klicka lite så kom han inlunkades. Skickade ut honom och han fick gå runt lite, bad honom trava efter en liten stund och prövade göra en galoppfattning löst, han tog den men dock bara med frambenen men det fick räcka för han förstår vad jag menar och försöker och han hade varit så duktig, vill inte tjata ut det, för han blir väldigt lätt uttråkad och stänger av om han inte riktigt förstår.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0