-Gideå i veckan

Mina dagar ser ju alltid ungefär likadana ut fast ändå helt olika. På morgonen far jag till Marulk och vid halv ett far jag upp till Gideå och stannar tills efter lektionerna på kvällen vid ca. 21, därav att jag inte hinner blogga varje dag.

Tänkte berätta lite av det jag gjort i Gideå i veckan. Jag har fortsatt att jobba Thjibing från marken och han är som en helt annan häst om man ser till hans lugn. Han blir inte rädd för minsta lilla utan tänker till innan han reagerar.

Sedan har jag även jobbat ganska mycket med Lusitano, en valack som står med Djingis(hingsten) Jag har ridit honom två gånger och jobbat honom från marken en gång+innan varje ridpass som alltid. Han är en väldigt trevlig häst att rida, han är framåt och vill göra rätt. Han är ju lite ringrostig nu så jobbade lite med volter och få honom att böja sig längsvolten, han var lite stel i vänster varv tror jag det var men blev mycket bättre andra passet efter en stund!

Vi har också tränat två av fölen, Ryss Kahn och Grevinja Djingisdotter. Ryss tyckte presseningen var farlig än fast han gått över den förut så vi höll på ett bra tag med honom. dom är ju så söta så man kan nästan bara skratta åt dom. Han tar dock inte riktigt tag i problemet utan "blundar" hellre och ställer sig som en åsna och borrar fast benen i marken, haha^^
Grevinja var riktigt modig och henne kunde vi skicka över presseningen efter ett tag, och skicka har vi ju aldrig tränat med dom. Hon var mer "kan själv".

På onsdagkvällen hade vi slagit ihop de två grupperna till en grupp och de fick rida dubbelpass eftersom det var så dåligt väder förra veckan. Andra delen av passet hoppade jag upp och red Tjagatai eftersom Tore skulle o jobba. Tjagatai är precis som mamma sin, som är Gejscha som jag skrivit om förut. Om man kräver litelite för mkt så stannar han och blir tjurig så man får exprimentera mkt med honom. Mot slutet fick jag honom att trava fint och framåt i flera varv längs spåret, wohoo tänker ni nu, haha;) och även över bommarna!

Men idag när jag red honom själv inne på banan så var han verkligen superduktig! Red honom på sidepull även idag och han tjurade ingenting, var pigg och glad och kunde gå på volter i trav och flytta bakdel. Han kanske har en liten trotsålder eller ngt. Han är ca. 5 år bara tror jag.

Red även Ivanna idag, prövade rida henne med sidepull och det funkade riktigt bra, sedan om det var pga. det eller inte vet jag ej elelr om det var för att jag ridit henne ganska många gånger nu.
Red henne även på ett balansbett tidigare i veckan för att få henne att tänka lite mer och inte bara bita sig fast i bettet och bulldoza iväg som hon gör med barnen, ja hon ser verkligen ut som en bulldozer då;)
Hon blev väldigt pigg och framåt med det bettet iaf och man kunde få upp huvudet på henne lite. Hon gjorde inga tvärvändingar eller några tjurförsök någon av dagarna jag red henne.

Höll i en lektion i måndags där dom fick träna programridning ryttarmärke och idag höll jag också i en dock var det bara en elev som dök upp så hon fick privatlektion;)

Ja det är väl det jag kan komma på just nu som vi gjort..

Imorgon kommer det några Finnar som ska kolla på hästar!



Ryss Kahn och Grevinja Djingisdotter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0