-Han gör det bra

Igår lördag så blev det en liten barbackatur i hacket runt postvägen, en liten slinga genom samhället. Det var mysigt i eftermiddagssolen.

Idag så var jag först och kollade på ponnytävlingarna på ÖOR ett tag(även igår). Vi har många fina ekipage i klubben och jag gillar att alla är så ödmjuka mot hästen och berömmer dom så bra när dom gör rätt. Såg andra mindre bra exempel på det idag från andra klubbar. Vad ger det att slå till hästen med spöt över hindret liksom? man vill väl ändå att den ska förknippa det med ngt bra? och om hästen vägrat några gånger och man kickat till den med sporren i sidan och sedan får den inget beröm när den väl hoppar över? njaa.. inget jag står för iaf.
ÖOR är en bra klubb!(nu kan jag inte säga ngt om andra klubbar utan jag bara konstaterade det)

For sedan direkt till Marulk och tog på sadel och hack och red upp mot Hamptjärn. Tog två galoppvändor uppför backen bortanför badplatsen. Andra gick det undan! Det var riktigt bra underlag där eftersom snön satt sig och den blivit hårdare. På ner vägen så gjorde vi mkt öppnor och sidförföyttningar och tränade samling, travade också en sträcka och han samlade sig jättefint och blev inte hängig. Red sedan en stund på en volt på gårdplanen innan vi var klara, fin var han! 





Det som är irriterande är dock att jag sitter snett! Det är ngt som jag ALLTID irriterar mig på varje ridpass. Men skulle bli lite tjatit om jag skrev det varje dag,huh? Det tar mkt av mitt fokus och jag kan inte slappna av i sätet. För att Marulk ska gå rakt så måste jag flytta bak höger skänkel för att inte hans bakdel ska glida ut vilket betyder att jag måste spänna mitt högra ben mer eller mindre under hela passet vilket gör att jag ganska ofta burkar få mjölksyra(om än inte så mkt) i det även om jag bara skrittar på långa tyglar i skogen. Går faktiskt bättre när jag rider dressyr för då tänker jag inte på det lika mkt.
Det som är mest irriterande är att jag vet hur jag sitter men jag kan inte gör ngt åt det, det tar liksom emot när jag ska vrida mig åt vänster. Det är även därför jag låser mig i inner hand i höger varv och glappar på ytter eftersom min vänstra axel kommer längre fram= det är därför det går bättre i vänster för då blir det ju mer naturligt rätt.
I bäckenet har jag dock inte riktigt kommit underfund med vad jag gör när jag sitter snett. Min högra stigbygel känna alltid längre vilken häst jag än rider och tom. om jag har den ett hål kortare.
Det är inget som syns nästan alls för ngn annan men jag känner det såå väl.
Jag får damp på mig själv och blir frustrerad och då blir det ju inte kul att rida överhuvudtaget, och det är ju inte rättvist mot Marulk heller. Det är nog därför vi jobbar så mkt från marken som vi gör, för jag orkar inte fokusera på hur jag sitter hela tiden, självklart för att jag tycker det är kul från marken också såklart men det är nog en anledning.
Bajs.


Kommentarer
Postat av: ulrika vestin

hej

tycker det är roligt att läsa din blogg nu när jag har hittat den:)

tänkte bara säga att jag tycker du instruerar bra och hoppas att vi ses i morgon :)

2012-03-04 @ 19:44:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0