roligt när det går bra

Idag var en mysig dag! avslutningen var klar halv tio, solen sken, -15 grader. Perfekt! Kom till stallet strax efter tio. Vi gick till paddocken i repgrimman, var ett tag sen vi tränade lite mer seriöst. Det var ganska djup snö så vi fick plumsa lite från början men det gick bra det med!
Började med att ta honom på en volt runt mig och få honom att vända upp mot mig när jag vinklar huvudet och för händerna lite mot bakdelen, det går jättebra nu! Sedan gjorde jag lite Cirkling game, att han ska gå runt mig på en volt fast jag står stilla i mitten. I skritten gick det toppen men i trav så saktade han av bakom ryggen på mig ibland men efter några gånger så travade han på runt mig tills jag bad honom sakta av.
Tog bort repet och löslongerade honom en stund, det var första gången vi gjorde det "på riktigt" idag. Skickade ut honom som jag gör när jag har repet på, han började gå snällt men fortsatte sedan rakt fram. Jag lät honom gå runt i paddocken hur han ville bara han var i rörelse, han ville gärna bara stanna och glo så då fick jag smacka på honom och ibland gå mot honom  och vifta lite med repet. Efter en stund vände han sig lite mot mig, då bad jag honom vända upp mot mig genom att jag la huvudet på sned och flyttade bakdelen(som jag gör i longeringen) och lät honom få eftergift, alltså göra halt, vila. Då blev det mkt tuggande och smaskande, alltså tänkande. Lät honom tugga klart och skickade sedan ut honom igen, blev samma sak som förra gången men han kom snabbare på att han kan komma in till mig och få vila. Vi ska träna mer på detta nu under lovet när man kan fara dit när det är ljust, så får vi se hur det går. Målet med detta är att han ska förstå att det lönar sig att stanna nära mig och förhoppningsvis nån gång i framtiden kunna löslongera honom på volt runt mig.
Satte sedan fast repet igen och vi tränade lite igångsättningar och avsaktningar när jag springer/går bredvid, det gick bara bra!
Fortsatte på spanska skritten, det var inte bästa gången men duktig ändå! Började träna in bugan på höger sidan också, elller började det har vi ju egentligen gjort förut, men det var så längesen så det är som från början. Nöjde mig med att han vägde lite bakåt/neråt, innan han börjar "hoppa bakåt". Avslutade med att göra buga på vänstra sidan där han kan det. När han var på väg upp så tog jag lite i halsringen och bad honom stanna kvar lite till där nere, och han var så duktig!
Hoppade upp en stund på slutet och red några varv i repgrimman, han lyssnade jättebra när jag bad om halt, så då gav jag mig där, hoppade av och gick tillbaka in.

Gud vad jag skrev mkt och känns bara som jag svamlat på, men hoppas det var åtminstone lite läsbart :P

en bild som jag lagt upp förut, såg ganska skönt ut med ingen snö^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0