lite träning på lägdan

Idag blev det premiär för både longeringsrepet jag köpte i Sthlm och den nya ridbanan som fortfarande inte har fått belysning?! fast det gjorde iofs inte så mkt eftersom jag slutade ett idag :)
Nu behöver man verkligen inte oroa sig för gegga i hagen eftersom det är typ -10 grader idag, nu skulle det bara behövas lite mer snö på marken så inte hagen blir så gropig.
Tog på honom vanliga grimman med longeringsrepet/linan (vad man nu kallar det) och gick ut på lägdan, riktigt bra var det där idag, några isfläckar här och där men dom gick att undvika. Han var jätteduktig och lyssnade jättebra största delen av tiden. Vi började med att springa lite bredvid varandra uppför lägdan, han är så duktig och springer alldeles bredvid mig. Longerade honom på volt sedan och det gick hyfsat bra, fick till några galoppskutt i vänstervarvet(han kan galoppera i vänster galopp men vi får inte riktigt till det varje gång i longeringen än) och lite i högervarvet också fast dock så blev det vänster galopp men han är duktig iallafall :)
Sedan gick vi till ridbanan och kollade lite hur det såg ut, han blev lite tjurigare där och ville mest springa ut från volten så vi gick tillbaka till lägdan igen x)
Tränade lite på spanska skritten och han tycker det är så kul^^ och när jag ger eftergift så fortsätter han att göra det för att testa: är jag duktig om jag gör såhär?, får jag en godis om jag gör såhär? och helt plötsligt så sträcker han fram benet och böjer in huvet mellan frambenen, sötis! han fick klappar men ingen godis eftersom det inte var det jag bad om men eftersom han var så hajj på det där så tränade vi lite på det som ska komma att bli en cirkusbuga förhoppningsvis. Han vill gärna just sträcka fram ena frambenet när jag ber honom böja in halsen mellan frambenen så vem vet detta kanske leder till något helt annat? men efter några gånger när jag bett honom att stå kvar så var han duktig och bara böjde in halsen utan att flytta fram frambenet.
Gjorde några bugor på vänstersidan också och en av dom var riktigt fin och han stod kvar en kortare stund, tränade inte på högersidan idag, ville inte krångla med honom, utan tänkte låta honom känna sig lite duktig med att kunna allt jag bad om. Jag behöver inte alls använda halsringen nu utan behöver bara hålla i benet och föra det bakåt så går han ner.
Avslutade med yoga några gånger, det har vi inte gjort på ett tag nu men det gick hyfsat bra! måste komma igång med att lära in det på högersidan också så att han får stretcha ut där också, men ingen brådska egentligen, men mkt som "ska" eller vill göras känns det som..
Kom på att det är väldigt praktiskt med backa honom när jag står bakom honom. När jag stod och borstade ut hans svans i boxen kom det väl till användning, jag har alltid boxdörren öppen när jag håller på med honom så om han skulle kliva fram några steg när jag står bakom så är det bara att ta i svansen så backar han tillbaka igen, första gången förstod han inte riktigt men sedan funkade det jättebra :)


En liten lista på lite mål med Tick, mest för min egen skull.
-få till höger galopp ( )
-backa mot mig när ja står bakom honom (/)
-bugan vänster (x)
-bugan höger ( )
-yogan vänster (/)
-yogan höger ( )
-Lyfta benet jag knackar på (x)
-Puss (x)
-Börja träna in spansk skritt (x)

-spansk skritt ( )

detta är inget som jag känner att jag måste klara under en speciell tid, utan jag tycker bara det är kul att ha lite mål som vi ska försöka nå.

nu ska jag nog börja titta igenom lite bilder från helgen i Stockholm ;)


Jag och Tick ute på en skogstur förra vintern, där var det snö kan jag säga!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0