det kanske blir vår ändå...

Vilken härlig dag det var idag, sol och kanske 5 plus? :D
Tog repgrimman och sadeln och red en skogssväng. Hade tänkt ta en långgaloppp på det braiga, breda, E4-liknande skoterspåret upp mot tjärn men det hade blivit alldeles för mjukt på alla skoterspår :(
Gick istället skoterspåret som leder ner till svedjeholmens ishall, där sjönk han ännu mer eftersom det är lite nerför, men bestämde mig för att fortsätta eftersom det var närmsta vägen ner till hårdare mark.
Klev av och gick med honom, han råkade kliva sig med brodden lite på framhovarna så han började blöda, än fast han hade bootsen :o fast jag tror dom viks upp lite om man går i djup snö. Men det blev inga djupa sår och det slutade blöda på en gång som vanligt :] Jag köpte paddar på Reginas igår som han också hade under lindorna, men måste sy upp paddarna lite, dom var lite för långa.
När vi kommit ner till ishallen så tog vi genom samhället tillbaka och gångvägen genom den lilla skogen, där körde vi en galopp, springspring! Han lyssnade jättebra på föhållningarna, nästan bättre än i tränset faktiskt.
Vi gick in på ridplan en sväng också. Tränade lite på att gå undan för trycket i grimman när jag tar i en tygel, alltså böja in huvudet mot mig. Efter lite ta och lätta så gick det jättebra och han förstod.
För när jag sedan skrittade lite på volten så sänkte han huvudet i en lägre form om än så för bara några steg, mkt för att jag gav honom eftergift så fort han sökte sig nedåt. Blev jätteglad, verkligen framsteg, första gången han gjort det i repgrimman :)
Huvudsyftet med att böja in hans huvud för tryck var egentligen för att få honom att för mindre signaler svänga när jag tar ett ledande tygeltag, men i och med detta så sökte han sig även neråt i ridningen.
Hoppade av när det gick som bäst och gjorde spansk skritt en gång och jävlar vad han tjongade på med benen, han tycker han är så cool^^ blev 3-4 steg på raken tror jag.
Jag märker också att han har blivit mkt känsligare för inkallningarna, psykiskt tryck och mina signaler, om han tex. står lite vänd bort mot mig och jag vill få honom att vända huvudet mot mig och följa mig, utan att ta i honom.
Så en lyckad och mysig dag alltså, om man bortser från mjuksnön :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0