jobb med Acean

Efter att jag tränat med Marre igår så tog jag Ace till paddocken också och löslongerade henne. Kollade av henne först med repet på, lite skicka ut, vända upp och sådär. Körde lite driving game i galopp över bommen som jag höjde upp lite mer på ena sidan och låg i backen på andra sidan, om jag har ett hinderstöd där också blir det ivägen för repet.
Tog sedan bort repet och skickade ut henne, ibland kan hon bli lite "hetsig" och bara springa på i full galopp utan att lyssna och stänger av litegrann i löslongeringen. Men när hon väl lyssnade var hon superduktig och gjorde ovanligt fina inkallningar. Även om det tar minst några språng innan hon vänder upp, men å andra sidan så tränar vi ju inte så speciellt regelbundet.
Även hon springer gärna förbi hindret om hon får men många gånger hoppade hon fint över, och sedan vände hon inte upp förens hon nästna var framme vid bommen igen än fast jag började ge kommando nästan direkt efter hon hoppat, haha fislisa. Men mycket beröm får hon när hon kommer in och jag ber henne sänka huvudet annars står hon med huvet upp i skyn och tittar spänt på allt runt omkring, och det är inte meningen. Inne hos mig ska det vara avslappnat och "mysigt" och ute på volten lite jobbigt. Man märker på en gång att hon slappnar av när hon sänker huvudet, det är lugnande för hästen när den har huvudet nedanför manken. Då utlöses lugnande endorfiner samma som att när hästen har huvudet högt när den tex. får syn på något så utlöses adrenalin, som gör att hästen är beredd på att fly om det skulle behövas.
Ja nu blev detta istället nån form av faktatext känner jag men ja..det varlite av det vi gjorde :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0