repgrimmeridning

Idag tog vi premiär-ridturen i repgrimman, i paddocken. Började dock med lite driving game från marken i skritt och trav. I traven jobbar vi just nu med att han ska korta upp traven och forma sig mer runt volten och mig. Vissa korta stunder så gick det riktigt bra.

Innan jag satt upp så kollade jag av lite ryggning. Jag ställer mig ungefär jäms med hästens bog, samlar upp repet och höjer handen till ungefär motsvarande där man har jumsken när man sitter på. Får jag ingen reaktion då så börjar jag dra/dutta i repet svagt i en jämn takt(ta lätta, ta lätta, ta lätta osv.) och sedan mer tills hästen tar ett steg tillbaka, då blir det genast eftergift. Det gick bra, han hade dock lite svårare för det på högra sidan.

När jag var nöjd där så satt jag upp. Började med att skritta runt och kolla av halterna. Blev chockad över hur känslig och duktig han var! Räckte med att jag satte mig ngt tillbaka och endast höjde handen en aning så stannade han, duktiga killen!

V
i gjorde lite svängar hit och dit också, han är riktigt känslig för sitsen och svängde bra och lätt, ibland fick jag ju självklart ge honom lite mer stöd och blev även några små missförstånd ibland.

När vi skrittat runt en bra stund så provade vi trava kanske ett halvt varv till att börja med. Han gjorde några av sina busryck och sedan lite älgklivstrav, men annars så var han riktigt duktig! Gick sedan över i andra varvet och travade där också, gick bättre där och vi travade några varv på fyrkanten, svängde in mot mitten och gjorde en fin avsaktning till skritt och sedan lite längre fram halt! Han var så nöjd med sig själv, och jag över honom också såklart:)
Gjorde några fler svängar innan jag hoppade av och gick in med honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0