blandad träning

Idag snöade det som tusan...typ. men bara -5 :D
Tog på Tick fleecetäcket och repgrimman och gick till paddocken och jobbade lite löst. Han var jätteduktig men det blev bara en liten stund där pga. all snö. Blir så jobbigt att plumsa runt tycker både jag och Tick.
Vi gick till plan istället och han var superduktig :)
Först tränade vi på att byta varv, gjorde en lite annan övning än jag brukar. Tar repet som jag brukar göra och snurrar sedan änden på motsatta sidan åt det håll han ska. Från början förstod han inte riktigt och började backa lite men ganska snart så fattade han och bytte varv. Effekten av detta blir att han går ut i det nya varvet mkt kvickare och det blir mer som en lek.
Blev också lite vänstergalopp och nu när jag tänker efter så märker jag verkligen vilken skillnad det blivit på hono angående det. Från början var det nästan omöjligt för mig att få honom i galopp runt mig. Men nu fattar han galopp nästan på en gång från trav när jag höjer min energi^^
Han har blivit jätteduktig på spanska skritten också. Nu kan han lyfta ett ben, gå framåt och sedan lyfta andra benet direkt efter och sedan gå framåt igen. Har inte bett honom ta fler steg än två på rad än då jag känner att han inte ska bli uttråkad utan få känna att han är duktig istället. Det kommer ju ändå komma så småningom när han blir säkrare :)
Finslipar fortfarande på kommandot när jag duttar med sticken i backen också. Han sänker huvudet och krafsar. Jag vet inte vart det kommer leda och har inget: så ska han göra när jag gör så på det kommandot utan han får komma på själv hur han ska göra och sedan berömmer jag. Lite svårt att förklara.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0