roliga gubbar och en duktig Tick

En ännu härligare dag än igår!! strålande sol och -1 grad :D
Jag och Tick tog en mysig barbackatur upp till Hamptjärn. Jag satte på pärlpannbandet på det bettlösa, som jag gjorde för några månder sedan men aldrig använt.Först tyckte jag det satt fult på tränset men sedan tyckte jag det faktiskt såg ganska hyfsat ut :) ska lägga ut bild på det när jag kollat igenom alla från idag.
Det var ganska många i farten upp vid tjärn, promenarande, skotrar, pimplare mm. endel var ganska pratglada... en gubbe: är du ute och motionerar hästen?! hehe ja! är det inte bättre du går på marken med hästen i ett snöre så du också får motion?!. Oooops man kanske måste börja rör på sig lite, verkar som man börjar bli tjock ;) Ticken också verkar det som! En annan gubbe: åh vilken fin häst! är det en nordsvensk?! hehe ne, ett varmblod. Jaha! riktigt ståtlig! Haha Tick verkar verkligen ha blivit stor och kraftig på senaste tiden, det var väl det jag tyckte ;)
Nåväl, en riktigt mysig tur var det iallafall, med några lugna och fina travsträckor, och lite random lulla runt i skogenridning.
Gick in på plan en sväng också. Tränade på bugan som vi inte gjort på ett tag, började med vänster och där gick det bra som vanligt, har börjat försöka få honom att stanna nere lite längre, och det kommer gå alldeles utmärkt så småningom tror jag :) sedan var det höger sida, där har han inte gått ända ner än, vi har inte tränat det så mkt heller på den sidan. Det blev några bakåthopp med frambenen, men sedan nöjde jag mig med att han vägde bakåt/neråt. Yogan gick bra idag med som vanligt, och jag tror det är riktigt bra för honom att få stretcha ut :)
Spanska skritten var tror jag bästa gången nånsin, inte själva lyften utan just det att han kopplade ihop det så bra! Hade inte sticken med mig så jag bara pekade på benet jag ville han skulle lyfta och det gjorde han jättefint, och sedan gick han tom. framåt av sig själv :D gjorde likadant på andra sidan och han var lika duktig där! jag blir så glad när han kommer på och kopplar ihop saker själv!
Sedan hoppade jag upp igen, red förbi stallet och neröver gångvägen och travade sedan hemåt med halsringen(hade fortfarande tränset på) och han lyssnade jättebra :)


Red Ace idag också. Vi tog först gångvägen ner mot skolan där vi skrittade på ordentligt så att hon skulle komma igång. Red lite på parkeringen vid skolan och hon var jättefin, lite spänd emmellanåt, men det finns ju så mkt att titta på ;) Red sedan tillbaka och in på plan, fortsatte med att rida lite på volt, finns inte så mkt val där eftersom den inte är så fyrkantig för tillfället :P Tränade lite ställa, ökningar/avsaktningar och sånt.
Sedan red även vi upp till tjärn och ner samma väg igen, travade lite där, och det gick lugnt och fint. Klev av på tillbaka vägen för hon sket så då kunde jag lika gärna gå. Så då passade jag på att träna att hon inte ska gå om mig eller gå för nära mig bakom(inte tränga in i min "bubbla") Alltså tex. stanna när jag gör det och inte bara fortsätta gå tills det tar stopp i mig. Från början gick hon väldigt nära bakom så jag fick stanna ganska många gånger och backa bak henne och få henne att gå lugnt bakom. På slutet gick hon riktigt fint och lugnt med hela tygellängden tillgodo bakom mig! duktig tjej!

Här kommer en bild på Ace från idag, har massa bilder på hästarna i hagen som jag tog idag men jag orkar inte fixa alla idag, kommer kanske ut imorgon :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0