träning och svedjetur

Igår frågade Yvonne om jag skulle kunna hjälpa henne att komma igång med NH-tänket. Så vi gick till paddocken med Povel och Ticken. Jag prövade först lite på Povel för att kolla hur han är och Yvonne fick prova lite på Ticken för att komma in lite i det. Dock backar Ticken typ bara man höjer handen så blev lite svårt att visa de andra faserna utan att vara taskig med honom, men visade på Povel och hon fick göra lika på Ticken.
Povel är ganska på och går gärna "över" en. Inte överöver utan snarare in i ens personliga zoon som sträcker sig ungefär så långt vi når med armen åt alla håll, även uppåt. Visade backa ur personliga zoon övning och jojo-leken. Alltså att han backar ut repet och kommer sedan in igen och stannar utan att komma för nära, och man kan sedan gå fram och klappa i pannan om det är okej för hästen.
Från början var han väldigt "nej, jag vill stå kvar här, tro inte att du kan flytta på mig" när man bad honom att backa, men efter en stund backade han nästan på knackning på repet och tog små steg utan att väga bakåt och sedan ta jättestora steg bakåt med huvudet i skyn som han gjode de första gångerna.
Sedan fick Yvonne prova på Povel medan jag tittade, Ticken stod i mitten och halvsov, haha! Tar ju ett tag att själv komma in i det också, men jag tycker dom var riktigt duktiga! Yvonne ville gärna backa undan för honom istället för att backa undan honom när han stod för nära, men det är sånt som man inte tänker på för att man tycker det är lättare att backa själv när man vill ha utrymme än att flytta hästen, men det blir lättare när man kommit in i det.
Visade lite ledövningar också och att han inte ska gå för nära bakom en och nästan på en. Han ska hålla samma avstånd än hur fort/långsamt man går. Om han kommer för nära så får man ta till sina vingar och börja flaxa och göra sig stor så att han backar. Haha, man drar alltså armarna bakåt i upprepande rörelse, assvårt att förklara xD om han inte backar för det för man ta hjälp av repet och vifta med det. Jag tycker det gick ganska bra, ibland blev han lite okoncentrerad och bara gick på och tittade på annat men han fattade snabbt backövningarna :)

Sedan for jag hem en sväng och åt innan jag for tillbaka igen för att rida ut med Anki och Ace. Hästarna var på andra sidan hagen borta hos Anki så tog med mig sadeln,tränset, borstar, hjälm, Ankis hjälm och väst eftersom det ändå ska vara där borta nu när vi ska städa ut. Gick genom hagen, för jag ville inte gärna gå längs vägen och se ut som en mupp konkandes på massa grejor med en hjälm uppe på huvudet halvvägs neröver ögonen och sadeln mm. i famnen, haha, fick lov att ta på mig en hjälm för händerna var fulla. Gissa om jag var trött i amrarna när jag kom fram, var alldeles skakis och idag har jag träningsvärk i dom, haha här är man vältränad ;D
Nåja, nu skrev jag en hel novell om att bära grejor! vi red iallafall bort mot svedje. Red svedjevägen och sedan ner på banvallen. Vi travade där och Ticken tyckte alla blå blommor längs kanterna var märkliga, så han slingrade sig från sida till sida, han var övertygad om att blå blommor är giftiga! hah sötis^^ älgar och lastbilar går bra, men blå blommor, huuuuuga!
Sedan red vi upp över lägdorna och upp på Svedjevägen igen sedan tog vi skogsvägen upp till höger där vi körde galopp och sedan genom skogen så vi kom fram vid Hamptjärn.
Vi red ner längs tjärn och sedan på tillbakavägen vände vi upp och körde en galopp på den breda stigen innan vi vände tillbaka och gick ner till hagen igen :)

jag och Cassis tittar på eldregn, förra sommaren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0