grundövningar

Idag gick vi till paddocken en liten stund, typ 20 minuter. Gjorde lite grundövningar med grimman på idag, först lite backaövningar som han lyssnade på oftast första men ibland andra fasen nån enstaka gång.
Började även med att träna flytta bakdelen mot mig. Hade stringen på carrot sticken och slängde över stringen(snöret alltså) på hans bortre sida och dinglade med det mot honom. Han reagerade inte så jag fick lägga tryck med sticken på bakdelen, jag sträckte alltså sticken över hans rumpa. Hans första reaktion var att gå framåt men då dinglade jag med grimskaftet så han backade tillbaka och prövade igen. Jag fick ibland gå lite runt och visa med handen mot bakdelen när han inte reagerade på stringen och sticken och när han då flyttade fick han såklart beröm och vila.
Prövade några gånger till och sista gången flyttade han bakdelen mot mig när jag la ett tryck med sticken på andra sidan, då gav jag mig där och han fick gå och äta gräs längs staketet, det hade han trånat efter hela tiden, det syntes långa vägar ;D
Tycker det gick bra för att vara första gången, men vi får träna mer på det och när det sitter förhoppningsvis kunna göra samma sak med framdelen.

en konstig, oretuscherad bild från i somras, men orkade inte leta någon annan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0