paddock och tjärn

Idag så gick vi till paddocken och jobbade lite löst medan vi väntade på Yvonne. Han var helt enkelt underbart duktig!
Hade inga speciella krav och han fick göra lite vad han ville. Gräset längs staketet lockade såklart mer ibland och då lät jag honom gå iväg och äta om han ville det.
Jag satte mig ner och väntade på ett hinder i mitten av paddocken och så fort han lyfte huvudet och tittade mot mig fick han beröm. Ganska snart kom han in till mig, ännu mer beröm såklart och jag kollade om han ville jobba lite.
Jag bad honom gå ut på volten runt mig, efter halva varvet bad jag honom vända upp och komma in, ser hellre att han kommer in när det går bra efter ett halvt varv än att han blir less och går iväg nu så här från början. Vi har inte tränat på volten så mkt i lösträningen än.
Stod lite hinder uppställda så jag ställde mig i mitten av ett hinder och skickade honom runt hinderstödet så han kom på andra sidan och sedan vända upp mot mig och gå över bommen till där jag stod. Gick jättebra men han var först lite fundersam om han verkligen skulle gå över bommen men efter lite nosande så klev han över och kom fram :)
Emellanåt gick han iväg och åt en stund så då stod jag och väntade tills han kom in till mig och ville jobba igen. Vi busade lite, jag gick bredvid honom och höjde sedan energin och började småspringa så han kom in i trav. Jag sprang sedan framför honom och han travade efter.
Efter ännu en gräspaus så sprang vi tillsammans över ett litet hinder några gånger och vände sedan upp mot mig igen och fick massa klappar.

När Yvonne kommit så följdes vi upp mot tjärn en sväng, tog repgrimman. Skrittade bara och tog det lugnt. På ett ställe på stigen är det som en liten övergång där det forsar vatten under från tjärn som Tick alltid tycker är lite läskig än fast han gått där hundra gånger.
Fick honom inte att gå framåt långt innan vi ens kommit fram till "bron". Så klev av och ledde honom över. Han blåste väldigt med näsborrarna och ville helst gå snabbt över. Vi gick över fram och tillbaka tills han kunde stå lugnt och någorlunda avslappnat på den utan att försöka gå framåt. Efter många minuter så var han lugnare och vi fortsatte.
Vet inte riktigt varför han jagade upp sig så just idag, kanske berodde på vädret som var väldigt blåsigt, och hagel i solskenet vissa stunder. Tror jag ska dit med honom nån dag och träna att bara gå över den några gånger.
Sedan skrittade vi hemåt igen, annars var han duktig och lyssnade bra :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0