träningträning

Idag blev det att köra igenom dressyrprogrammet med Ace på skolplan. Körde bara igenom hela programmet 2 gånger, och jag tappade inte bort mig en enda gång ;) hon blev väldigt pigg på galoppvolterna, framförallt i rakställningen, så vi får se hur det går, vi kanske som sagt tar sikte på dressyrstaketet och hoppar istället ;)
Hon blir oftast lite stark och "hängig" i galoppen så vi tränade på avsaktningar och halter också. Först bara skritt till halt så hon skulle reagera på en gång, helst av att jag bara satte mig tillbaka, från början tog hon flera steg innan hon stannade men mot slutet så kunde hon oftast göra halt på lång tygel. Gjorde också avsaktningar från trav till skritt och från trav till halt, gick bra det med efter en stund.
Tränade på "fri skritt" också, alltså skritt på lång tygel som är ett moment. Ville att hon skulle skritta utan att börja småtrava så fort jag länger på tygeln. Hon började faktiskt aldrig småtrava men hon gick rätt fort och jag bromsade upp med sitsen, vilket funkade ibland ;) och sedan sa ridläraren igår att i fri skritt ska hästen länga på halsen på lång tygel. oops, Ace gick med huvudet i vädret med spetsade öron och tittade från sida till sida på allt runt omkring, haha, sötis! aja hon började ju inte trava iaf :)
Det får gå som det går helt enkelt! nästa gång ska jag börja med att göra avsaktningar/igångsättningar innan vi börjar rida programmet :)

Jag tog ut Ticken en stund i grimman till lägdan också så han fick beta. Efter en stund blev jag lat av att sitta i gräset och måsta flytta mig såfort gräset tagit slut så jag hoppade upp och satt på medans han åt. Det var så varmt och skönt idag! Fast efter en stund började det småregna så så småningom så gick vi tillbaka igen.

Nu har startlistorna kommit upp också, men jag står inte med på 80 cm, så less jag blir att det alltid är nått som ska krångla-.-



Kommentarer
Postat av: Sandra

Typiskt ridskolan att klanta sig med sånt! :@ Lycka till! :)

2010-05-14 @ 11:10:25
URL: http://sandradamgren.blogg.se/
Postat av: ida

ja det blev nått liknande fel förra gången också -.- tack! :D

2010-05-14 @ 11:46:35
URL: http://ida

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0