Första passet

Han hade fått ett bett igår när jag tog in honom med inga fler under dagen iallafall, skönt. Han är lite utanför fortfarande, han stod i ena sidan av hagen och dom andra tre på andra sidan när jag kom och hämtade honom. Gick till paddocken för ett första träningspass. Gjorde bara lite grundövningar från marken, såsom backa ur min zoon, jojo-leken, flytta bakdel och skicka ut på volten. Först fattade han ingenting av backa övningarna med efter några gånger så backade han för mindre och mindre signaler. Just det gjorde ledövningar också, att han ska respektera min zoon även bakom, att han ska stanna när jag stannar osv. Fick backa tillbaka honom några gånger men ganska snart stannade han när jag höjde handen.
Flytta bakdel gick jättebra! Räckte med att jag satte fokus på bakdelen och gick lite mot den så flyttade han bort den, någon gång fick jag gunga lite med repet mot den när han blev lite okoncentrerad.
Eftersom allt gick så bra så bestämde jag mig för att pröva skicka ut honom på volten runt mig även om det kanske inte är ngt man börjar med egentligen. Stod framför honom och pekade och "öppnade upp" åt vänster, ingen reaktion(ganska väntat) Började gunga med repet mot bogen, snurra repet. Han började då backa men fortsatte sätta fokus på framdelen. Han gjorde ett litet "hopp" utåt men började sedan skritta ut på volten, duktig kille! Och då var det som att han förstod, jaha var det så jag skulle göra! För nästa gång gick han ut mkt fortare utan det där lilla hoppet. Och tredje gången nästan felfritt för att vara så tidigt, vi gjorde bara vänster varv idag.
Avslutade med några till backa övningar och lite sådär. Filmade litegrann som kommer ut nån gång när jag orkar.
Han verkar vara en väldigt känslig men cool kille, ser fram emot att lära känna honom. Fast det är lite jobbigt, för mitt i en övning kan jag helt plötsligt stanna upp bara för att kolla på hur snygg han är, och det är ju inte så bra för övningens syfte, haha!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0