löslongering Ace ridning Ticken

Idag var en bra dag, energin hölls positiv hela tiden :)
Jobbade först Ace från marken i paddocken. Hon var väldigt(ovanligt) lugn och harmonisk idag. Började med lite backa och respektera min zoon övningar, inga problem. Hon är väldigt känslig och reagerar endast på knackningar i repet. Flyttade sedan lite bakdel även där är hon väldigt känslig, kan stå nästan jäms med huvudet och be henne flytta den.
När vi gjort lite av dom övningarna så skickade jag ut henne på volten runt mig och tränade på vända upp övningar. Började med att bara vinla huvudet och fokusera på bakdelen, sedan peka och sedan ta i repet, dock går det väldigt snabbt mellan dom stegen, hästar har ju bara ca. 4 sekunders närminne. Fick oftast gå till det steget när jag tar lite i repet men några gånger vände hon upp på pekningen men fick då "hjälpa till" lite så hon vände upp helt och inte bara halvvägs, stående snett. När vi gjort vända upp övningar i båda varven i skritt och trav så släppte jag sedan lös henne.
Började med att busa litegrann och började springa och hon travade så sött efter, när jag fintade henne så brallade hon iväg och sprang på nått eget äventyr i paddocken några varv xD
Förökte kalla in henne, från början var det lättare sagt än gjort men jag lät henne trava på runt mig och hon fick inte komma in bara för att känner för det om det skulle hända. Jag vill att hon ska börja sänka huvudet en aning eller kanske börja slicka sig om munnen innan hon får komma in, rätt energi alltså, inte uppe på tårna. I detta fallet så började hon slicka sig om munnen och jag kallade in henne, alltså fokuserar på bakdelen. Eftersom vi inte tränat det så mkt innan så reagerade hon inte så hon fick trava vidare.
Efter några gånger så saktade hon iaf av till skritt när jag kallade in henne och började vika inåt mot mig men hon vill inte gärna komma rakt in mot mig utan vill gärna vika av inna hon kommit enda fram så då får man "finta" henne lite så hon "vågar" komma enda fram. Alltså typ vända up en gång till, kura ihop sig och backa samtidigt etc. Hon kom in till slut och hon tuggade då nöjt. Bad henne sänka huvudet och det tyckte hon var sååå skönt att bara kunna såt och slappna av utan att behöva hålla koll på allt hon stod nästan och halvsov(föutom om det typ kom nån på gångvägen för då flög huvudet upp igen,haha)
Skickade ut henne såhär några gånger och hon kom in på inkallningen på mindre och mindre signaler och var så lugn och mysig när hon kom in, vi avslutade efter hon gjort en fin inkallning.

Sedan var det Tickens tur som förövrigt hade följt mig som en svans genom hela hagen när jag skulle hämta Ace innan och nu stod han vid grinden och väntade söte^^
Vi red barbacka på den slagna lägdan bredvid hagen. Red inte länge alls och koncentrerade mig bara på att få honom att trampa under sig och komma upp med ryggen. Han var superduktig och gick stundtals i jättefin form(inte bara kröka på nacken och släpa bakbenen typ som det lätt kan bli, lite överdrivet men ni fattar) när jag kände att han verligen bar upp sig så fick han sakta av osv. Han var iaf riktigt duktig!
Efter kanske en kvart 20 minuter så gick vi till paddocken och tog av tränset. Tränade nedåtsök igen fast dock inte på volt runt mig utan jag sprang bredvid honom och bad honom sänka huvudet med kroppsspråket(visar med handen och kurar ihop mig ngt), det fungerade riktigt bra och han sänkte huvudet alla gånger i båda varven, duktig kille! Så vi gav oss där.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0