älgmöte och löslongering

I tisdags gick jag och Ticken en promenad i grimman upp till tjärn med Anki och Igloo, Ankis lilla valp som hon har/hade på lån, så sjuuuukt sööööt!
När vi var påväg ner från tjärn hade det blivit lite halvmörkt och Ticken började helt plötsligt gå snabbare lite förbi mig med spetsade öron och lite flåsande näsborrar, vi typ: vad du blev pigg Ticken!
Då ser jag när jag kollar till vänster att det står en älg alldeles bredvid vägen några meter snett framför oss! Vi börjar titta på varandra med ngt förskräckta miner och undrar vad vi ska göra,haha! Jag föreslår att bara försöka gå förbi men då kommer den mot oss, den var alltså typ bara på andra sidan diket, så då vänder vi om igen och går en bit tillbaka igen, hah! Anki försöker schasa iväg den samtidigt som hon vill ta en bild med mobilen(vilket inte blev så bra eftersom det var mörkt) och älgen blev inte det minsta rädd utan stod bara lugnt och tittade..
Då kom det en bil uppifrån tjärn som vi stannade och han hedde på hellyse, då gick den undan en bit och vi gick efter bilen en bit, men när den kört ifrån så börjar älgen följa efter oss några meter igen men sen stannar den.
Ticken var lugnast av oss alla, lugn som en filbunke, han och älgen, haha!

I onsdags så tog jag in Ticken och Ace och gav dom mat och Irene kom förbi en sväng för att hämta sin repgrimma som hon beställt. Sedan gick jag ut med Ace i paddocken och löslongerade henne en stund i halvmörkret.
Det gick riktigt bra, även om hon ibland bara springer på utan att förstå signalerna så blir det hela tiden bättre och bättre. Och jag måste själv klura ut lite hur jag ska göra, för det går itne att använda exakt samma metoder som på Ticken, så det är kul :)

sjukt söt älgkalv på skansen i sommar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0