-Markträning longering

Tog repgrimman och repet och gick till paddocken igår. Jobbade mycket med formen och följsamheten.
Började med att skritta runt när jag gick jämsides hans hals/huvud, kände av att han följde med i svängarna och på "förhållningar" och halter.

Sedan började vi med arbete på volt. Började med höger varv och där var han superfin. Hade med mig ett långt dressyrspö som är lättare att arbeta med än carrot sticken i detta fallet. I vänster varv så "hänger" han lite mer inåt på inner framben vilket inte är speciellt bra då det sliter mycket mer på benen.
Så där så fick jag höja handen vilket ger en förhållning och lite motsvarande uppresande i ridningen även om inte repet är sträckt, då är det ju en förutsättning att man tränat på förhållning när man höjer handen innan. Samtidigt som jag höjer handen så får man sätta fokus på bakdelen så han trampar under sig och går framåt men ändå inte "springa iväg".

I höger gick det som sagt till en början lite bättre än i vänster. Han sökte sig neråt på en gång och balanserade sig bra längs volten.
Men efter lite arbete så blev han även superfin i vänster varv! Han hängde inte inåt trampade under sig och bar upp sig i en rund och fin form. Duktig kille!
Det var alltså i trav vi arbetade mest på volterna och skritt i följsamhetsövningen från början. Om han jobbar i denna takt kommer vi nog snart kunna gå över i lite mer galopparbete från marken och försöka få den mer samlad.

en bild från när vi ridit i halsringen

Kommentarer
Postat av: Felicia - Stall Viggeby

Den blev nog lagom, funkar iaf! :D

2011-08-03 @ 11:58:08
URL: http://stallviggeby.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Kolla & kommentera min blogg! Har jag tid får du en kommentar tillbax. :)

2011-08-04 @ 12:43:30
URL: http://linneaflystam.blogg.se/
Postat av: Mysan

vart har du köpt halsringen? :D

2011-08-14 @ 23:57:58
URL: http://mysancarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0