arbete med repet

Igår så blev jag sugen på att jobba lite med Marulk i repgrimman och repet, var faktiskt ett tag sedan! Började med att träna backa ur 5 zoonen som jag inte gjort med honom förut. Det är alltså när jag står bakom hästen med ansiktet mot baken och den backar mot mig. Använde mig av ett långspö som jag duttade med i luften ovanför rumpan ibland nuddade lite lätt med det lilla snöret som satt på och visdade bakåt med kroppsspråket. Om han då inte reagerade(vilket han inte gjorde eftersom det var första gången) så skakade jag lätt i repet tills han tog ett steg bakåt, då la jag ner repet i backen igen. Han förstod riktigt fort och tog två steg bakåt emellanåt och han vek itne rumpan åt nått håll utan gick rakt bakåt, duktig häst! Till slut ska man alltså kunna ta bort repet och bara använda sig av kroppsspråket :) Ticken och jag kom till att jag kunde ta lite lätt i svansen väldigt behändlgt tex. i boxen och man står och borstar svansen eller liknande och hästen går framåt.
Sedan jobbade vi lite på volten runt mig, han var jätteduktig! Fokuserade på att han skulle forma sig runt mig och inte gå med huvudet så mkt utåt och streta emot. Han har väldigt svårt i vänster varv framförallt i traven så där höll vi oss mest i skritt, blev mjuk och följsam efter en stund!
Han var fin i traven i höger varv, ibland lite väl springig men när han väl samlade sig så var han superfin! Avslutade med lite backa ur 5 zoonen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0