-Longering

Nemen se där hade lite(läs; ganska mycket)tid över att blogga på jobbet ;)

Igårkväll så gick jag först bort till Anki och fyllde på vattnet där även hästarna stod och hängde så stod där en stund och "umgicks" med dom. Sedan gick jag och Marulk bort till stallet och paddocken och jag tog på honom den svarta långlinan och longerade honom. Det har jag inte gjort med honom förut om man itne räknar med drivinggame, men jag skulle inte kalla det samma sak. Fast jag använder mig ändå inte av inspänningar och skit i longeringen.

Iallafall, han var superduktig och vi tränade mycket på galoppen i båda varven. Han har blivit mycket starkare i högergaloppen nu. Han galopperade flera varv till jag "sa till" på en relativt liten volt, eller normalstor longeringsvolt kan man väl säga. Han höll en lugn galopp också.

I traven så sökte han sig neråt och vissa stunder höll han en jättefin form. Efter en stund la jag fram en bom i volten. Från början gick han innanför eller utanför ibland men förstod sedan att han skulle över och fick vila om han gjorde det, så den gick/sprang han över i alla gångarter även om han överdriver lite väl mkt ibland som om det skulle vara ett hinder på 50 cm och inte en bom på 10 ;)

Släppte lös honom när jag la tillbaka bommen och då följde han mig så gulligt mig runt i paddocken och när jag gick tillbaka för att hämta linan. När vi traskade mot grinden så öppnade jag den och var såhääär nära på att bara fortsätta traska ut med hästen följandes efter innan jag kom på att justefan jag håller ju inte i honom, haha! Kanske lite väl våghalsigt när gårdsägarna sitter ute och jag ska gå över vägen för att komma till hagen ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0