-Halsring och markarbete

Idag blev det paddocken som sagt, med lite träning även på väg ut ur hagen. Lite skicka framför mig i trav och lite sådant :)

Vi tog med oss halsringen men började med lite arbete från marken. Gick runt lite hit och dit för att känna av följsamheten, höll en hand på manken sedan gjorde vi lite svängar hit och dit, förbättring!

Skickade sedan honom över en upphöjd bom några gånger i skritt och vilken skillnad mot för förut, han gick över utan att tveka! Gjorde sedan lite driving/cirklinggame med träning av halter kvar på spåret, gick hyffsat bra.

Sedan sattt jag då upp med halsringen. Första gången vi red bara i halsringen utan ngt huvudlag har jag för mig. Började med att känna av halter och sedan svängar, det gick förvånansvärt bra. Det blev aldrig "fel" förutom nån enstaka gång. Härlig känsla var det!
Gick sedan över till galopp, tänkte jag skulle bara prova vänster, den gick hyffsat, tog ett tag innan han kom in i det och drog sig lite inåt men klarade typ ett halvt varv i streck, fina avsaktningar gjord ehan iaf nästan direkt till halt från galopp!

Men sedan fick jag för mig att pröva lite höger ändå, tänkte det gör ju inget om det blir vänster istället. Men döm min förvåning när han fattar höger på en gång, glad tjej! Mkt beröm efter en fin halt och hoppade av och klappade på honom lite till.

Satte sedan bara grimman runt halsen och gick sedan in i stallet och tillbaka till hagen.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0