-Barbackadressyr

Igår red jag barbacka i paddocken. Som uppvärmning så skrittade jag på en stor volt med två mindre volter på varje sida in mot mitten, för att ställa igenom och sådär. Gav oss sedan på lite framdelsvändningar i båda varven för att få honom att lossna lite i bakdelen och sedan komma in med rumpan och "lossna" från bettet som han gärna hänger sig fast i när det blir lite jobbigt även om jag har långa/halvlånga tyglar. Efter några vändningar så var han jätteduktig och korsade bakbenen. Fortsatte sedan med lite skänkelvikningar. Han glider gärna iväg lite och bara traskar på men om jag samtidigt bromsar upp med sitsen(såsom jag gör när jag gör halt i halsring) så går det lättare utan att behöva ta i tygeln eftersom han då stretar emot. Fick till några riktigt fina även om det bara var några steg.

Sedan kom vi fram i trav och så fin som han var stundtals har han nog aldrig varit förut trots att jag red utan sadel och själv blir lite i obalans emellanåt. Men när jag väl fick till min sits så fick jag honom att komma i en liten högre form, komma under sig med bakbenen och jag kände hur han verkligen jobbade med ryggen och samlade ihop sig, så härligt!

Och vet ni! Vi galopperade tom. flera varv i streck i höger galopp två gånger, ååh finaste killen!

Haha där kanske jag blev lite överdrivet puttinuttig "jag är elva år" men jag blev verkligen så glad, hehe!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0