rodeohästen

Igår så började vi med att gå till paddocken i tränset och halsring. Skrittade bara pga. snön. Tränade på halter med hjälp av halsringen och hjälpte till med tyglarna om det behövdes så att han kopplar ihop det. Längtar tills snön försvinner så man rida där "ordentligt"! Ibland reagerade han riktigt fort på halsringen och ibland tog det ngåra meter, men gick bättre och bättre.
Red sedan ut ur paddocken, orkade inte hoppa av eftersom jag red barbacka så öppnade grinden uppifrån, gick riktigt bra även om han tyckte det var lite läskigt när den helt plöstligt började röra på sig x)
Red ner Källströmsvägen och upp igen, en kort sväng kanske ni tänker men tog 20-30 min, haha! Han ska som vanligt stanna och säga: njae jag tycker inte vi ska gå hit kan vi inte gå tillbaka istället? Satt bara och väntade på honom och njöt av det fina vädret, hehe. Han kastade inte om en enda gång där från början. Jag tror jag kommit på hur jag ska göra. När han går framåt får han mkt beröm och sedan gör jag halt innan han själv stannar, jag gör det alltså till min idé. Efter att ha gjort så ett tag började han vilja gå framåt självmant istället, men han fick stå stilla till jag bad honom gå framåt. Till slut kunde vi gå framåt flera meter i sträck, haha!
Nr vi kommit ner där man svänger in på Postvägen så blev det dock lite protester, han gjorde värsta rodeoskutten stegringar på stället och kastade om och lite allt möjligt, ibland blev jag lite förundrad hur jag kunde sitta kvar utan sadeln, haha!
Kände inte att det var värt att "tjaffsa" så mkt med honom eller utmana ödet och ramla av utan efter han studsat klart så fortsatte vi en bit till ner på Källströmsvägen och innan han själv kom på det så vände vi och gick tillbaka igen. Då tyckte Marulk att vi skulle galoppera och tog ett jätteskutt framåt, haha men jag tyckte allt vi skulle skritta! Sedan höll han sig med alla hovar i marken upp till stallet där vi red en stund på stallplanen innan vi gav oss, där var han riktigt fin!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0