bomträning

Började småregna när jag kom till stallet, men efter jag borstat honom och gjort nya flätor så var det iallafall lite mindre.
Gick till paddocken där det stod ett litet hinder, eller man kan väl säga, en bom 10 cm ovanför backen mellan två hinderstöd. Men lika läskigt för det! Vi har ju mest tränat med bomstöden och inte hinderstöden. När han undersökt och blåst på den lite så gick vi över några gånger i grimman.

Sedan släppte jag lös honom och skicakde ut honom och löslongerade lite, tränade några galoppfattningar i både varven och det gick jättebra. Han tar rätt galopp och kan hålla den länge så det är nog ganska bra träning för honom att få galoppera lite utan ryttare så han blir starkare och säkrare. Det är iaf kul att han tar rätt galopp:)

När jag stod bredvid honom och klappade så fick jag för mig att gå fram till bommen och kalla med mig honom. Han följde med nästan enda fram och stod och blåste och kollade. Steg för steg så kom han närmre och stod sedan med hovarna enda framme vid den, och detta helt lös, duktig kille!
Jag gick över på andra sidan bommen och försökte kalla över honom. Man riktigt såg hur han försökte och han förstod vad jag ville men han vågade inte riktigt. Han sänkte huvudet och kraffsade i marken och undersökte den med munnen.
Han var så duktig, och försökte inte gå bredvid utom en gång trots att hindret stod för sig själv i mitten av paddocken. När han ville det så höll jag honom på bortre sidan av hindret, att han alltså inte skulle gå förbi hindret på soidorna. Han blev lite förvirrad och försökte springa från sida till sida men efter at jag försökt vända upp honom med fokus på bakdelen några gånger så vända han upp, stannade och tittade på mig.
Då gick jag över bommen på hans sida igen och kallade in honom enda fram till bommen igen. Ställde mig vid sidan om honom och gick över samtisigt som jag kallde med mig honom, men den var fortfaradne för läskig för att gå över :P Gick och ställde/satte mig på huk vid ingången, och man såg riktigt hur han ville gå över och komma fram.
Efter en väldigt lång stund med upprepning av denna procedur så gick jag fram och trädde grimman runt halsen och kallade på honom med hängande grimskaft. Då blev han lite tveksam över att gå över först men sedan tog han ett stort kliv och skutt med bakbenen över ochs edan gick vi ut ur paddocken och till hagen.

Han var superduktig även om han inte vågade gå över den själv, men huvudsaken är att han förstod vad jag ville och försökte, det kommer säkert gå lättare för honom nästa gång :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0