vattenträning

Idag gick jag och Marulk i repgrimman och repet upp till Hamptjärn för att träna lite i vatten. Vi gick först ner på den lilla stranden och kollade lite på tjärn. Marulk tyckte den var läskig flera meter ifrån;) Men efter en ltien stund så satte han ner ena framhoven i vattnet och plaskade lite med mulen, mkt beröm! Sedan backade han upp en bit igen och då bad jag honom gå ram igen. Han satte ner hoven i vattnet flera gånger och efter en ltien stund så fortsatte vi bortåt mot de gigantiska vattenpölarna.
Hade tagit på mig stövlar så jag skulle kunna stå med honom i vattnet, läderstövlarna som jag hade igår när vi plaksae skulle itne varit någon större hit ;)
Den första lite mindre pölen var inga större problem med, han försökte gå bredvid några gånger men sedan kunde han gå med mig igenom den. Den andra pölen är både längre och lite djupare, typ alldeles precis nedanför stövelskaften. Jag gick i vattnet längs kanten och hade Marulk på sidan om mig, på sidan mot pölen elelr hur ja ska säga. Jag skickade fram honom steg för steg och gjorde halt efter varje steg så han fick fundera och undersöka lite. Han ville gärna vika in mot mig och gå ur pölen men då kunde jag ganska lätt bara be honom gå tillbaka ett steg. Vi klarade hela pölen utan att han gick upp, vad kan den vara...kanske 5 meter lång? Så han var alltså riktigt duktig!
På tillbakavägen var det dock lite kruxigare, han ville hoppa över i kanten där vi gått över förut. Så när jag bad honom ta ett steg framåt så var det som att han ville ta sats för att hoppa istället. Så fick göra lite svängar och försöka på andra sidan. En gång hoppade han in i "skogen"(bara sånna där småträd) och ville inte gå ner igen, eftersom pölen är direkt nedanför. Så då fick vi gå lite bredvid och sedan igenom pölen och gå längs andra sidan ochs edan steg för steg upp ur pölen, så han inte springer upp sista biten. Han var verkligen jätteduktig och lyssnade toppen då.

Sedan gick vi hemåt igen, Marulk frustade och var nöjd, tror allt han tyckte det var lite mysigt att få plaska med munnen. Vi gick ner på lägdan efter Anki och gick den vägen tillbaka. Innan vi gick över till gården från lägdan så fick han äta lite gräs, tränade lite "varsågod". Första fattade han inte att han fick äta så jag fick ge honom lite gräs med handen så han förstod, haha det har jag aldrig varit med om förut! Jag menar vilken häst vill inte ha gräs? Och sedan att han ska sluta äta när jag skakar lite i repet, och när jag her fram och sänker handen mot marken så får han äta igen. Det tog inte lång tid innan han föstod vad det gick ut på :)

Ticken och jag i tjärn i somras..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0