-Svårt att bara gå över en bom

Sedan var det direkt hem till stallet och umgås med Marulk. Vi gick till paddocken och löstränade. Låg en bom framme mellan två hinderstöd. Skickade ut honom på volt och fokuserade på bommen att han skulle springa över den. Om han sprang utanför/bredvid så smackade jag på honom, vilket han gjorde de flesta av gångerna.
Efter en liten stund började jag vända upp honom/få honom att sakta in innan han sprungit förbi bommen, detta för att få honom att förstå att om han går fram till bommen så får han vila och när han går utanfr så driver jag på, så istället för att tvinga honom att gå över så får han ett val och eftersom hästar är väldigt lata av naturen så väljer dom vila framför att springa.

Det tog dock många försök innan han vågade gå över bommen. Han stod vid den och kraffsade på den men om jag pressade honom för hårt med tex. för höga smackningar så vände han och gick utanför, jag nuddar honom aldrig när jag skickar honom löst utan visar bara med mitt kroppsspråk vad jag vill han ska göra.
När han då gick utanför så drev jag på honom och gjorde sedan samma sak nästa gång han kom fram till bommen. Efter antal försök till så tog han ett steg över bommen, tror han nästan gjorde det lite av "misstag" så han blev lite oj vad gjorde jag och tittade under sig. Då fick han stå där och vila lite och sedan fortsatte jag be honom gå över helt men då tog han istället tillbaka den hoven men jag fortsatte peka och visa och då gick han över med båda frambenen så han hade den under magen. Vila och sedan gå över helt, då blev han mycket stolt över sig själv, haha söthästen^^

Jag står alltså inte framför honom när jag gör det utan i detta fallet stod jag ungefär jämsides honom 0,5-1m ifrån honom på samma sida av bommen som honom och bad honom gå över.

Så ni kanske förstår varför jag inte vill pressa honom så mkt med hoppningen än då han tycker det är psykiskt jobbigt med bommar, han är inte rädd utan det sitter som en liten blockering i huvudet.

Så det kan alltså ta en halvtimme att gå över en bom på marken, om jag dock tar grimskaftet och går med honom före så går han över på en gång men just detta att jag skickar honom över utan mig före är väldigt bra för hans självfötroende!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0